5 October 2015, 08:48
To WUR or Not to WUR.............
Afstellen van de WUR ging nog niet zo naar mijn zin. Daarom weer overnieuw begonnen. Volgens het groene boek moet de brandstofdruk bij warme motor tussen de 3,5 en 3,7 bar bedragen. Om e.e.a. uit te sluiten heb ik het verwarmingselement er uit gehaald. WUR aan mijn spinnenkop geknutseld , vervolgens de brandstofpomp laten draaien door zekering 4 en 6 door te verbinden. Met de inbusbout aan de onderzijde kun je nu perfect de brandstofdruk afstellen. De brandstofverrijking door turbodruk heb ik nagebootst met een luchtcompressortje. Druk zakt keurig weg. Vervolgens het verwarmingselement er weer in en de druk voor de koudstart ingesteld. Het groene boek geeft aan dat de druk bij koudstart zo'n 1,3 bar zou moeten zijn (afhankelijk van temperatuur) maar dan verzuipt de motor direct!. Ik heb de druk afgesteld op 1,8 bar. Vanmorgen perfecte koudstart !!
Nu nog op zoek naar een AFR meter om fijn af te stellen. Kunnen we eindelijk eens op de vermogensbank.........
Afstellen van de WUR ging nog niet zo naar mijn zin. Daarom weer overnieuw begonnen. Volgens het groene boek moet de brandstofdruk bij warme motor tussen de 3,5 en 3,7 bar bedragen. Om e.e.a. uit te sluiten heb ik het verwarmingselement er uit gehaald. WUR aan mijn spinnenkop geknutseld , vervolgens de brandstofpomp laten draaien door zekering 4 en 6 door te verbinden. Met de inbusbout aan de onderzijde kun je nu perfect de brandstofdruk afstellen. De brandstofverrijking door turbodruk heb ik nagebootst met een luchtcompressortje. Druk zakt keurig weg. Vervolgens het verwarmingselement er weer in en de druk voor de koudstart ingesteld. Het groene boek geeft aan dat de druk bij koudstart zo'n 1,3 bar zou moeten zijn (afhankelijk van temperatuur) maar dan verzuipt de motor direct!. Ik heb de druk afgesteld op 1,8 bar. Vanmorgen perfecte koudstart !!
Nu nog op zoek naar een AFR meter om fijn af te stellen. Kunnen we eindelijk eens op de vermogensbank.........
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029