Bijna afslaan is lastig. Wat je doet als je het gas loslaat is 99,9% van de luchttoevoer stoppen naar de motor, dat gebeurt meteen, terwijl er nog wat brandstof is, die zal meteen verbranden in de paar omwentelingen die volgen. Het mengsel is dan aan de rijke kant, en verbrandt deels in de cilinder en nog in de uitlaat, wat vroeger in de carburateurtijd tot de ploppende uitlaat leidde.
Tegen de tijd dat het rijke mengsel weg is, is de stationair regeling al gestart/op gang gekomen, als het goed is.
Er is wel een dingetje in de LH2.4 die het stationair een paar tellen iets hoger op 1100 houdt, voor het naar de basis 8-900 zakt. Doet jouw motor dat ook? Alleen tijdens het rijden is dit, omdat het geen zin heeft tijdens het schakelen helemaal naar 800 te zakken omdat je gelijk daarna toch weer gas geeft. De ECU heeft daarvoor het signaal van de speedo nodig, dat zou een code 3-1-1 opleveren als het niet werkt.
Tegen de tijd dat het rijke mengsel weg is, is de stationair regeling al gestart/op gang gekomen, als het goed is.
Er is wel een dingetje in de LH2.4 die het stationair een paar tellen iets hoger op 1100 houdt, voor het naar de basis 8-900 zakt. Doet jouw motor dat ook? Alleen tijdens het rijden is dit, omdat het geen zin heeft tijdens het schakelen helemaal naar 800 te zakken omdat je gelijk daarna toch weer gas geeft. De ECU heeft daarvoor het signaal van de speedo nodig, dat zou een code 3-1-1 opleveren als het niet werkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969