De Enem V15 turbo opent een stuk verder dan de T, dat heeft niet zo veel met heet of koud te maken wel met het evt. vrijlopen. 11,9 mm dat is vergelijkbaar met de K as, oppassen met de distributieriem.
Deze as heeft ook veel meer overlap de originele T wat wel gevolgen heeft voor het gebeuren in de uitlaat, overlap is als inlaat al opent terwijl de uitlaat nog open staat (rond het moment dat de uitlaatslag omdraait en de inlaatslag wordt). In normale motoren trekt de uitlaatstroom daarmee de verse mengselstroom wat naar binnen, dat is handig. Met een turbo wordt de verse inlaat toch wel naar binnen gedrukt, en zal wat er dan aan verbrand/onverbrand/brandend mengsel in de cilinder over is, naar buiten duwen.
De grotere overlap van de Enem as kan heel goed bijdragen aan de opwarming van je uitlaatspruitstuk, zeker als de ontsteking niet 100% op tijd staat.
-edit- Het drukverschil tussen in- en uitlaat varieert behoorlijk bij allerlei toerentallen, motorbelasting etc doordat de turbo zelf ook tegendruk levert, niet dat de Enem as heel de tijd onverbrand mengsel eruit duwt, dat zou niet erg veel vermogen opleveren.
Deze as heeft ook veel meer overlap de originele T wat wel gevolgen heeft voor het gebeuren in de uitlaat, overlap is als inlaat al opent terwijl de uitlaat nog open staat (rond het moment dat de uitlaatslag omdraait en de inlaatslag wordt). In normale motoren trekt de uitlaatstroom daarmee de verse mengselstroom wat naar binnen, dat is handig. Met een turbo wordt de verse inlaat toch wel naar binnen gedrukt, en zal wat er dan aan verbrand/onverbrand/brandend mengsel in de cilinder over is, naar buiten duwen.
De grotere overlap van de Enem as kan heel goed bijdragen aan de opwarming van je uitlaatspruitstuk, zeker als de ontsteking niet 100% op tijd staat.
-edit- Het drukverschil tussen in- en uitlaat varieert behoorlijk bij allerlei toerentallen, motorbelasting etc doordat de turbo zelf ook tegendruk levert, niet dat de Enem as heel de tijd onverbrand mengsel eruit duwt, dat zou niet erg veel vermogen opleveren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969