Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Hallo,Probleem 1:Na een paar jaar heimwee naar mijn oude 940 toch maar besloten er weer een op LPG te kopen. De auto (B230FK) rijdt als een zonnetje maar slaat uit wanneer hij een tijdje op gang is. Alle electronica blijft aan en alle lampjes gaan branden in het dashboard. Bij omdraaien van contact draait alleen de startmotor. Pas na 2,3 min. gaat de motor weer lopen.Probleem 2:Ik heb er laatst ruim voldoende benzine in gegooit en daarna enkel op LPG gereden. De auto viel uit en wilde nu niet meer starten ook niet na 2,3 min. De ANWB gebeld en die kwamen erachter dat de benzine op was (...de benz. meter is kapot). Ik had dus op benzine gereden terwijl de verdeelschakelaar op LPG stond. Met een aantal liter in de tank kwam de motor weer op gang.De BDP-sensor is nagekeken en schoongemaakt. Ik verdenk nu de bobine. Kan het zijn dat een verkeerd werkende bobine er uiteindelijk voor zorgt dat de motor overschakelt op benzine? M.a.w. kan het zijn dat deze problemen met elkaar te maken hebben?Alvast bedankt voor de reacties! Sjaak
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Wellicht heb je een systeem dat start op benzine en na een tijdje zelf overschakelt op LPG (dus ongeacht op je schakelaar op LPG staat).
Dan is het goed te verklaren dat hij niet start zonder benzine. Maar dat is mogelijk een losstaand probleem van je afslaande auto?
Even zoeken op google naar de waarden om je bobine door te meten dan kan je die ook uitsluiten.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Dank voor het bericht.Ik zal morgen de bobine doormeten. Maandag wordt de ECU ingelezen bij de dealer.Met een koude start op benzine draait de motor netjes op benzine. Wanneer ik dan over schakel op gas hoor je ook een duidelijke tik en loopt de auto op gas. De problemen komen echt bij het warm worden van de motor.Ik heb weinig tot geen ervaring met sleutelen aan het brandstofsysteem maar is het mogelijk dat zowel gas als benzine in de cilinders komen?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 January 2013, 20:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 January 2013, 20:56 door Marc1970.)
De LPG installatie stopt de injectors. Maar er blijft druk in de benzineleidingen, als de brandstofdrukregelaar lek is (deze zit voorop de injectorrail) gaat er druppelsgewijs altijd benzine mee de motor in.
De bobine is idd. een goede verdachte voor warm afslaan. Zeker als het op beide brandstoffen speelt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Vandaag is de ECU uitgelezen/gereset bij de dealer. Er zijn geen foutmeldingen gevonden die wijzen op kapotte onderdelen. Daarna is het brandstofrelais vervangen.
Net een half uurtje stevig doorgereden zonder problemen. Het ziet er goed uit; alles blijft het netjes doen. Morgen maak ik een langere rit en kan ik kijken of de auto ook weer op LPG of benzine rijdt wanneer ik de schakel omzet.
Bedankt voor de reacties!