25 April 2015, 11:08
Ik kwam erachter dat ik de timing heb afgesteld voor een B21E (8 graden), niet voor een B21ET (15)... Suffe fout! Hoop dat het daar mee opgelost kan zijn? De distributie staat wel goed; vorige week helemaal nagelopen. Ook het tandwiel van de nokkenas staat op de juiste plek.
Helaas krijgt de motor nu geen benzine meer, dus moet nu eerst achterhalen wat daar nu weer mis mee is. Wellicht omdat er ook wat vacuumleidingen verkeerd aangesloten waren. Aan de hand van foto's van Henqui (waarvoor dank! Via dit topic: http://volvolvo.nl/threads/14476-Vacuum-...p-op-B21ET) heb ik ze nu goed aangesloten. Snap niet dat er nergens een vacuum diagram te vinden is wat klopt Ãn helemaal compleet is. Voor een hoop versies zijn ze er, maar niet voor een turbo..
De enige die ik niet goed kan herleiden is dit t-stukje (zie onder, bij het tie-wrap). Op deze foto gaat de linker leiding naar de warm-up regulator, rechts gaat naar de voorkant van het inlaatspruitstuk (spatbordzijde), maar waar gaat de bovenste naar toe?
Voordat de motor uit elkaar ging liep deze naar de motorzijde van het inlaatspruitstuk, tussen de inlaat van cilinder 2 en 3. Klopt dat? Er zit ook nog een afgedopt slangetje vanaf de carterventilatie.
![[Afbeelding: 3542.jpg]](http://imageshack.us/a/img843/1152/3542.jpg)
Overigens heb ik geen standaard T-nokkenas meer, maar een Enem V15 turbo. De kleppen gaan dus een stuk verder open, zou dat het ook kunnen zijn?
Helaas krijgt de motor nu geen benzine meer, dus moet nu eerst achterhalen wat daar nu weer mis mee is. Wellicht omdat er ook wat vacuumleidingen verkeerd aangesloten waren. Aan de hand van foto's van Henqui (waarvoor dank! Via dit topic: http://volvolvo.nl/threads/14476-Vacuum-...p-op-B21ET) heb ik ze nu goed aangesloten. Snap niet dat er nergens een vacuum diagram te vinden is wat klopt Ãn helemaal compleet is. Voor een hoop versies zijn ze er, maar niet voor een turbo..
De enige die ik niet goed kan herleiden is dit t-stukje (zie onder, bij het tie-wrap). Op deze foto gaat de linker leiding naar de warm-up regulator, rechts gaat naar de voorkant van het inlaatspruitstuk (spatbordzijde), maar waar gaat de bovenste naar toe?
Voordat de motor uit elkaar ging liep deze naar de motorzijde van het inlaatspruitstuk, tussen de inlaat van cilinder 2 en 3. Klopt dat? Er zit ook nog een afgedopt slangetje vanaf de carterventilatie.
![[Afbeelding: 3542.jpg]](http://imageshack.us/a/img843/1152/3542.jpg)
Overigens heb ik geen standaard T-nokkenas meer, maar een Enem V15 turbo. De kleppen gaan dus een stuk verder open, zou dat het ook kunnen zijn?
1984 245 Turbo B21ET