De dwell is essentieel voor een goede vonk, zelf stel ik die af via de puntjes afstand. 60 graden contacthoek is correct, of 0,4 mm tussen de puntjes, is nodig om de wikkelingen in de bobine de juiste oplaad- en rusttijd te geven. De condensator zit ook in dit verhaal, deze houdt heel even de energie uit de primaire wikkeling vast zodat er geen vonk over de puntjes ontstaat. Condensators zijn eigenlijk altijd 0,22 uF of zoiets voor een 4 cilinder, dat zal het probleem niet zijn.
Ik zou eens nakijken of de bobine bij de rest past. Voor puntjes zijn er twee bobines, t/m 1978 is het 2.7-3.0 ohm en 7-12 kohm en 1979 en daarna 1.8-2.0 ohm en 8-11 kohm (primaire en secundaire weerstand).
Dan is er nog de kwestie voorschakelweerstand, zo'n bobine is 9V en krijgt tijdens het starten 12V om extra hard te vonken. Use with external resistance, mit Vorlastwiderstand of dergelijke kreten staan erop.
Welkom aan boord trouwens.
Ik zou eens nakijken of de bobine bij de rest past. Voor puntjes zijn er twee bobines, t/m 1978 is het 2.7-3.0 ohm en 7-12 kohm en 1979 en daarna 1.8-2.0 ohm en 8-11 kohm (primaire en secundaire weerstand).
Dan is er nog de kwestie voorschakelweerstand, zo'n bobine is 9V en krijgt tijdens het starten 12V om extra hard te vonken. Use with external resistance, mit Vorlastwiderstand of dergelijke kreten staan erop.
Welkom aan boord trouwens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969