Het opschakelen als je het gas loslaat (bij bepaalde snelheden) is een functie van de gaskabel. In de bak zijn twee onafhankelijk 'sturende' factoren, de governor/regulateur op de uitgaande as, en de zgn. kickdownkabel die we beter 'regelkabel' kunnen noemen.
De regulateur zal meer oliedruk doorlaten als de snelheid oploopt en zo de bak laten opschakelen. Probeer maar eens zonder kickdownkabel te rijden, de bak staat dan ongeveer bij 30 km/h al in de 3, wat je ook doet met gaspedaal. De rijsnelheid bepaalt.
De kabel verlaagt de druk en houdt het opschakelen tegen, als je met het pedaal goed ingedrukt wegrijd gaat-ie bij 90 pas in z'n 3. Alleen het laatste eindje vd kickdownkabel, zeg de laatste centimeter van het gaspedaal, is de kickdown waarbij de bak 1 versnelling afschakelt hoe hard je ook rijdt.
Elke keer dat je het gas loslaat tussen 40 en 90 terwijl de bak nog in 2 staat, zal hij opschakelen naar 3. Wat wel eens lastig is in de bebouwde kom als je een beetje mee wilt rijden met de rest van het nerveuze stop and go verkeer, dan krijg je redelijk wat schakelmomenten per strekkende kilometer. Ik zet de bak dan wel eens handmatig in 2/L.
De regulateur zal meer oliedruk doorlaten als de snelheid oploopt en zo de bak laten opschakelen. Probeer maar eens zonder kickdownkabel te rijden, de bak staat dan ongeveer bij 30 km/h al in de 3, wat je ook doet met gaspedaal. De rijsnelheid bepaalt.
De kabel verlaagt de druk en houdt het opschakelen tegen, als je met het pedaal goed ingedrukt wegrijd gaat-ie bij 90 pas in z'n 3. Alleen het laatste eindje vd kickdownkabel, zeg de laatste centimeter van het gaspedaal, is de kickdown waarbij de bak 1 versnelling afschakelt hoe hard je ook rijdt.
Elke keer dat je het gas loslaat tussen 40 en 90 terwijl de bak nog in 2 staat, zal hij opschakelen naar 3. Wat wel eens lastig is in de bebouwde kom als je een beetje mee wilt rijden met de rest van het nerveuze stop and go verkeer, dan krijg je redelijk wat schakelmomenten per strekkende kilometer. Ik zet de bak dan wel eens handmatig in 2/L.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969