22 April 2014, 22:12
Zo, de Pasen maar weer eens nuttig besteed ! Dacht de dader te pakken te hebben voor het weigerende brandstofrelais. Bruine blokje achter kontaktslot vervangen, helaas geen verbetering.....
Uiteindelijk blijf ik de volgende storing houden: Volgens mij moet zodra het contact aan gaat de brandstofpomp even draaien om het K-Jet systeem op druk te krijgen. Ik ben er tot vandaag vanuit gegaan dat dit geregeld werd door het brandstofrelais. Voor de zekerheid maar een nieuw relais gekocht (3523639, groen relais). Door spanning te zetten op pennetje 15 dacht ik het relais te kunnen bekrachtigen. Helaas doet dit nieuwe relais helemaal niks. Vervolgens nog een nieuw relais gehaald, ook hier schakelt het relais niet !Blijkbaar heb ik niet begrepen hoe het relais echt werkt. Zodra de motor ronddraait ziet het relais de puls van de bobine en schakelt het relais in. Voor nood heb ik nu een schakelaartje ingebouwd waarmee in voor het starten de brandstofpompen even kan laten draaien. Dit is natuurlijk een noodgreep !! Ook volgens het schema in de greenbooks laat zien dat het relais NIET schakelt als de motor uit is en het contact aan staat.
Wie o wie kan mij vertellen hoe de brandstofpompen voor 2 seconden blijven draaien om vervolgens weer uit te gaan!
Ben benieuwd wie het antwoord weet .........
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet,
Hans
Uiteindelijk blijf ik de volgende storing houden: Volgens mij moet zodra het contact aan gaat de brandstofpomp even draaien om het K-Jet systeem op druk te krijgen. Ik ben er tot vandaag vanuit gegaan dat dit geregeld werd door het brandstofrelais. Voor de zekerheid maar een nieuw relais gekocht (3523639, groen relais). Door spanning te zetten op pennetje 15 dacht ik het relais te kunnen bekrachtigen. Helaas doet dit nieuwe relais helemaal niks. Vervolgens nog een nieuw relais gehaald, ook hier schakelt het relais niet !Blijkbaar heb ik niet begrepen hoe het relais echt werkt. Zodra de motor ronddraait ziet het relais de puls van de bobine en schakelt het relais in. Voor nood heb ik nu een schakelaartje ingebouwd waarmee in voor het starten de brandstofpompen even kan laten draaien. Dit is natuurlijk een noodgreep !! Ook volgens het schema in de greenbooks laat zien dat het relais NIET schakelt als de motor uit is en het contact aan staat.
Wie o wie kan mij vertellen hoe de brandstofpompen voor 2 seconden blijven draaien om vervolgens weer uit te gaan!
Ben benieuwd wie het antwoord weet .........
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet,
Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029