23 February 2014, 23:26
Ben vandaag toch weer een beetje verder gekomen: accu en ik zijn sinds vandaag geen vriendjes meer. Een aantal dagen onder lading. Na montage een spanning van 13,6 volt. Na een keertje starten wil de startmotor eigenlijk niet meer, gevolgd door een enorme knal. De complete zijkant ligt uit de accu. Gelukkig niets geraakt maar accu is teneinde.... Vervolgens maar met de startkabels aan de auto van mijn vrouw geknoopt. Vervolgens contact aan: geen relais wat inschakelt........ Pffffffff, zal toch niet waar zijn? Draad van het kontaktslot doorverbonden en jawel pomp draait voor een paar seconden. Vlug naar de motorruimte om de druk af te lezen en warempel: 1,5 bar druk. Tot nu toe goed. Motor gestart, staat te hoesten en te proesten en wil niet stationair lopen. Grrrr, wat nu weer. Druk loopt razendsnel op naar 4,5 bar ? Juist de geteste warmloopregelaar gemonteerd. Hoe kan dat nou, zou de retourleiding naar de tank dan dicht zitten? Gauw naar de zaak en 8 mm luchtleiding gehaald een retourleiding buitenom gemaakt. Druk zakt naar 4,3 bar. Niet goed!! In uiterste wanhoop de ander warmloopregelaar gehaald en deze gemonteerd. De tester zal ze toch niet verwisseld hebben? De verkeerde in het zakje met het goede testrapport? Afijn, andere WLR gemonteerd en gestart: druk loopt langzaam naar de 3 bar! Goed? Super !! Alleen stationair wil de motor niet blijven lopen: CO te hoog of te laag? CO langzaam (met draaiende motor) dichtgedraaid en motor blijft nu in ieder geval stationair lopen. Wat een weelde zeg, zo heeft ie in maanden niet gelopen! Morgen eerst maar een op een nieuwe accu uit en een nieuwe draad van het kontaktslot naar het brandstofrelais. Verder ga ik binnenkort maar een testbankje maken om die verschrikkelijke WLR te kunnen testen en afstellen los van de motor.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029