13 November 2013, 12:52
oudevolvo schreef:Waar ik voor het debat mijn inschatting "het compromis" gaat door op 90% had staan, heb ik het na het debat op 80% gezet. Acht de kans van slagen dus relatief klein. Je kan veel van Vrijstelling Oldtimer zeggen, maar ze hebben al wel wat bereikt. Zonder hun inspanningen was het akkoord tussen Weekers en alliantie sowieso ingevoerd. Extra tijd zou ruimte bieden om discussie over weglekeffecten nader aan te gaan. Sleutelwoord is wat mij betreft dekking. Dat kan of zijn een andere regeling+financiering of aantonen dat die van Weekers toch ook niet het beoogde bedrag in het laatje zal brengen.Waar de lobby destijds met youngtimers heel goed was, vind ik deze lobby niet echt indrukwekkend eerlijk gezegd: men komt met cijfers die maar deels kloppen (alleen eigen achterban enquete laten invullen, en laat die achterban voornamelijk uit USA-autorijders bestaan en dieselaars) en men gokte maar op 1 paard (de importcijfers). Tot vorige week riep men "dat de nieuwe regeling zeker niet door zou gaan" en nu komt men met "het maximaal haalbare". Waarbij de vraag is of zo'n jaar uitstel wel überhaupt nut heeft. Want wat wil men met dat jaar extra? Hopen dat het kabinet valt? De LPG-rijders nog een jaar door laten rijden op LPG en de dieselaars op diesel? Sowieso zitten grote steden daar niet op te wachten omdat men in 2015 al aan milieunormen moet voldoen (vandaar dat Utrecht en A'dam zoveel haast maken: men wil de "ellende" voor zijn). Daarnaast is de vraag of het CDA überhaupt nog wel de motie van Omzigt zal steunen omdat hun paradepaardje De Jager nota bene zelf meegewerkt heeft aan het akkoord met de oldtimer-alliantie. Maar ja: een kamerlid afvallen zal ook zoiets zijn. Ik denk wel dat bijv. de SP en 50plus die motie wel gaan steunen, maar als VVD en PvdA dat niet doen dan houdt het al op. Ik verwacht ook geen steun van de partijen die onlangs meegewerkt hebben aan het Belastingplan 2014, waardoor een afwijzing/blokkade in de Eerste Kamer ook ver weg blijft. Maar volgens mij gaat Autobelangen het dan op de juridische toer gooien, al dan niet gecombineerd met het plan van Oldtimerbranche om naar de rechter te stappen.
In zijn betoog zat Omtzigt voor een hoop andere maatregelen ook al op die lijn.
Ben erg benieuwd naar de stemmingen straks. Is er al zicht op hoe laat dat zal zijn?