30 September 2013, 17:26
De Bovag is altijd wel vrij neutraal en best objectief geweest in heel deze discussie: aan de ene kant staan zij garages bij, maar aan de andere kant willen ze ook een "eerlijk" wagenpark en daar vinden zij dagelijks gebruikte oldtimers die puur de weg op gaan om "goedkoop te kunnen rijden" (lees: die bezoeken de garages niet eens maar fietsen van APK naar APK) niet bij. Dat hebben ze ook al eerder aangegeven.
Ze hebben ook wel een punt: de import-rem staat ook best los van de discussie. Het gaat erom dat dagelijks gebruik ontmoedigd wordt (wat de Fehac ook al tig jaar roept) en daar heeft een dalende import eigenlijk niets mee te maken: het gaat om de in Nederland aanwezige auto's die gebruik maken van de weg, en in welke mate dit gedaan wordt. Uit de cijfers van Autobelangen blijkt dat het meerendeel van de belastingvrije diesels (van 26 tot 39 jaar oud) meer dan 7.500km per jaar rijdt (en daar weer de helft van rijdt meer dan 15.000km/jaar), en bij LPG-oldtimers is dat bijna de helft. Dus als je naar het gebruik kijkt zou je kunnen stellen dat die overgangsregeling voor benzine-oldtimers echt recht doet. Dat een ophokplicht en eventueel 120 Euro per jaar betalen dan weer overbodig zijn is een andere discussie (met name de ophokplicht verbaast me bij een partij die meent liberaal en vrij te zijn). Het PBL heeft ook gekeken naar het gebruik van de auto's die reeds aanwezig zijn (ze doen wel melding van de importdaling, maar zien dat niet als leidend).
Ik denk dat Weekers ook deze argumenten zal gaan hanteren bij een eventuele verdediging bij de Tweede of Eerste Kamer. Als het financieel niet te verantwoorden is, dan kan het op deze wijze als milieu-argument aangedragen worden.
Ze hebben ook wel een punt: de import-rem staat ook best los van de discussie. Het gaat erom dat dagelijks gebruik ontmoedigd wordt (wat de Fehac ook al tig jaar roept) en daar heeft een dalende import eigenlijk niets mee te maken: het gaat om de in Nederland aanwezige auto's die gebruik maken van de weg, en in welke mate dit gedaan wordt. Uit de cijfers van Autobelangen blijkt dat het meerendeel van de belastingvrije diesels (van 26 tot 39 jaar oud) meer dan 7.500km per jaar rijdt (en daar weer de helft van rijdt meer dan 15.000km/jaar), en bij LPG-oldtimers is dat bijna de helft. Dus als je naar het gebruik kijkt zou je kunnen stellen dat die overgangsregeling voor benzine-oldtimers echt recht doet. Dat een ophokplicht en eventueel 120 Euro per jaar betalen dan weer overbodig zijn is een andere discussie (met name de ophokplicht verbaast me bij een partij die meent liberaal en vrij te zijn). Het PBL heeft ook gekeken naar het gebruik van de auto's die reeds aanwezig zijn (ze doen wel melding van de importdaling, maar zien dat niet als leidend).
Ik denk dat Weekers ook deze argumenten zal gaan hanteren bij een eventuele verdediging bij de Tweede of Eerste Kamer. Als het financieel niet te verantwoorden is, dan kan het op deze wijze als milieu-argument aangedragen worden.