24 September 2013, 09:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 September 2013, 10:01 door BartJu.)
Meest simpele is vanaf 30 jaar vrijstelling voor basisdeel (benziene tarief), maar ongeacht leeftijd betaal je hoe dan ook de brandstof-toeslag (LPG/diesel).
Vraag me nog steeds af waarom men niet voor een releteif simpel voorstel als dit is gekomen. Is feitelijk de vorige (huidige) regeling ook terugwentelen op eerdere auto's. Al dan niet met het 120 euro basistarief, maar zonder schorsingsplicht.
Motivatie:
De 30 jaar is in Europa de norm.
Met diesel LPG heb je het voordeel aan de pomp (lagere accijns), maar betaal je meer MRB.
Voor zij die benzine blijven rijden, de veelgebruikers zullen dus veel accijns opbrengen, want een moderne auto komt inmiddels wat verder per liter dan die uit jaren 60/70/80.
Politiek gezien is er eer te behalen, want de hele vrijstelling is dan niet meer.
Economisch is er wat te halen, want geen ontkomen aan, terwijl je niet iedereen dwingt te stoppen met hobby's en liefhebberijen. Veel LPGtjes gaan dan weer op E95/E98, maar betalen dan weer meer accijns.
Zou voor mij ca 500/euro per jaat schelen, en dat is dan zo. Want zit vooral in het gebruik(verbruik).
Maar de 1400 die ze nu willen, voor bezit, daar moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat verminder... Klein koekblik ernaast? Is nog zuiniger ook...
Typisch gevalletje van zo hard willen graaien dat alles door je vingers glipt...
Anyway, ik zit hier en niet in Den Haag. Enige link was een oud klasgenoot, maar die heb ik sinds het eindexamens niet meer gesproken, en die gaat niet meer over verkeer, maar over vliegtuigen en Olympische Spelen of zo. Dus.
Vraag me nog steeds af waarom men niet voor een releteif simpel voorstel als dit is gekomen. Is feitelijk de vorige (huidige) regeling ook terugwentelen op eerdere auto's. Al dan niet met het 120 euro basistarief, maar zonder schorsingsplicht.
Motivatie:
De 30 jaar is in Europa de norm.
Met diesel LPG heb je het voordeel aan de pomp (lagere accijns), maar betaal je meer MRB.
Voor zij die benzine blijven rijden, de veelgebruikers zullen dus veel accijns opbrengen, want een moderne auto komt inmiddels wat verder per liter dan die uit jaren 60/70/80.
Politiek gezien is er eer te behalen, want de hele vrijstelling is dan niet meer.
Economisch is er wat te halen, want geen ontkomen aan, terwijl je niet iedereen dwingt te stoppen met hobby's en liefhebberijen. Veel LPGtjes gaan dan weer op E95/E98, maar betalen dan weer meer accijns.
Zou voor mij ca 500/euro per jaat schelen, en dat is dan zo. Want zit vooral in het gebruik(verbruik).
Maar de 1400 die ze nu willen, voor bezit, daar moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat verminder... Klein koekblik ernaast? Is nog zuiniger ook...
Typisch gevalletje van zo hard willen graaien dat alles door je vingers glipt...
Anyway, ik zit hier en niet in Den Haag. Enige link was een oud klasgenoot, maar die heb ik sinds het eindexamens niet meer gesproken, en die gaat niet meer over verkeer, maar over vliegtuigen en Olympische Spelen of zo. Dus.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005