20 September 2013, 16:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2013, 16:53 door BartJu.)
BartWillem schreef:En ik rij met mijn S80 ook weinig, moet ik daarom ook maar geen wegenbelasting betalen?
Nee, maar toen je S80 ging rijden heb je wrs wel een afweging gemaakt dat benzine beter uit kon, omdat diesel duurder is in de MRB.
En als dan je dan wegens geldnood bij de overheid bericht krijgt dat je toch diesel tarief mag gaan betalen, dan is dat zuur. Zeker als je weloverwogen tot een financieel doordachte keuze bent gekomen.
Belasting is als een spel. Het oneerlijke is dat je tegenspeler tijdens het spel de regels mag veranderen. Zelfs tijdens jouw beurt (lees tenaamstelling). En als te veel mensen te slim gaan spelen, is dat dus wat er gebeurt...
Daarnaast is de MRB de laatste jaren verhoogd, als compensatie (voor overheid) voor afbouw BPM. Voor een S80 uit 2002 betaal je nu dus meer belasting, omdat er minder BPM wordt betaald over de nieuwe auto's van nu. Terwijl voor een S80 uit 2002 ook al BPM is betaald. En dat geldt straks dus ook voor oldtimers (al bestond BPM destijds nog niet).
BartWillem schreef:En ik rij met mijn S80 ook weinig, moet ik daarom ook maar geen wegenbelasting betalen?
Dat het betalen naar gebruik er allang had moeten komen moge duidelijk zijn. Maar aangezien de overheid Ãn provincie graag gemakkelijk geld wil verdienen zal de huidige manier van MRB nog wel gehandhaafd blijven.
Helemaal mee eens: een simpele vorm van km-heffing is en blijft het meest eerlijk. De gebruiker betaalt.
Dat ze makkelijk willen scoren/cashen, is nu kennelijk ook bij BOVAG doorgedrongen:
http://www.nu.nl/economie/3580730/maat-m...sting.html
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005