18 September 2013, 15:36
Arjan. schreef:Misschien is de door jou en Fehac gehanteerde rode-broekendefinitie wel niet voor iedereen de enige ware. Liefhebbers zorgen dat hun auto fatsoenlijk beschermd is en blijft. Dan krijgt hij niks van een beetje zout, dat heeft hij de afgelopen tig jaar ook al overleefd. Liefhebbers rijden in auto's, ook in de winter. Zeker de betere Youngtimers
Leuk en aardig, maar als ik moest kiezen tussen m'n toenmalige V70 of 850, en een 244 of mijn Amazon om in de winter te gaan rijden was de keuze erg simpel:
- als je instapt was m'n Amazon en 244 volledig beslagen met regen/vochtig weer en in de winter, ben je wel even zoet om alle ramen goed schoon te krijgen van binnen om goed te kunnen zien.
- 244 had een haperende kachelmotor, niet handig in de regen of met vorst (zo'n los blowertje werkte wel redelijk, maar is natuurlijk niets vergeleken met de orkaan die je in een V70 kan loslaten), van de achterruitverwarming deden een hoop banen het niet.
- Amazon werd best langzaam warm, had een bijzonder slappe kachelmotor (vergelijkbaar met de 2e stand van een 240), en geen achterruitverwarming. Erg onpraktisch in de herfst en winter dus. En de ruitenwissers gaan tergend langzaam vergeleken met die van de 244.
- Ondanks een dikke tectyllaag zijn zowel de Amazon als de 244 behoorlijk gaan roesten na 2-3 jaar. Terwijl de wielkasten toch vaker werden schoon gespoten in de winter.

Long story short: dagelijks de weg op met een oldtimer in de wintermaanden kan wel, maar is natuurlijk lang niet zo praktisch als met een 740/940/850/V70.
