5 July 2013, 09:03
De berekeningen zullen inderdaad zeer solide en kloppend zijn. Probleem zit vooral in de aannames die gedaan zijn, aan de getallen die ze er in stoppen. Het is immers lastig om te voorspellen hoe het publiek werkelijk zal reageren op deze financiele prikkel, zeker in de financieel turbulente tijden...
Maar inderdaad, Weekers kan niet verliezen: of het levert het begrote bedrag op (mooi voor de schatkist), of er is milieuwinst (en was dat niet de drijfveer hiervoor?).
En de klassiekerrijder kan alleen maar verliezen: altijd duurder uit. Zelfs al reed je niet in de winter, en reed je al op benzine: dan nog mag je 120 euro per jaar aftikken. En dat is zo'n beetje het scenario met de minste impact.
Al is 120 euro voor 9 maanden natuurlijk op zich geen enorm bedrag: tarief is dan nog altijd iets minder dan voor een benzine auto tot 650kg (zij het voor 12maanden).
PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Maar inderdaad, Weekers kan niet verliezen: of het levert het begrote bedrag op (mooi voor de schatkist), of er is milieuwinst (en was dat niet de drijfveer hiervoor?).
En de klassiekerrijder kan alleen maar verliezen: altijd duurder uit. Zelfs al reed je niet in de winter, en reed je al op benzine: dan nog mag je 120 euro per jaar aftikken. En dat is zo'n beetje het scenario met de minste impact.
Al is 120 euro voor 9 maanden natuurlijk op zich geen enorm bedrag: tarief is dan nog altijd iets minder dan voor een benzine auto tot 650kg (zij het voor 12maanden).
PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005