3 May 2013, 01:22
Enkele antwoorden:
Dank voor uw mail aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (hierna: mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit meebrengt.
Het klopt dat D66 de mrb-vrijstelling voor oldtimers wil afschaffen. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en buiten de spits. In ons voorstel zouden deze oldtimers dan ook minder mrb betalen.
We vinden het jammer dat het overleg tussen Weekers, ANWB, Bovag en andere verenigingen is mislukt. De staatssecretaris gaat nu een brief schrijven met zeven varianten waarin mensen die een klein aantal dagen per jaar rijden worden ontzien. Voor D66 is het belangrijk dat die groep wel wordt uitgezonderd.
Ik zal uw punten doorsturen naar de beleidsmedewerker, zodat dat meegenomen kan worden.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Tweede Kamerfractie D66
============================
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.
De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.
De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Voorlichting PvdA
Dank voor uw mail aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (hierna: mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit meebrengt.
Het klopt dat D66 de mrb-vrijstelling voor oldtimers wil afschaffen. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en buiten de spits. In ons voorstel zouden deze oldtimers dan ook minder mrb betalen.
We vinden het jammer dat het overleg tussen Weekers, ANWB, Bovag en andere verenigingen is mislukt. De staatssecretaris gaat nu een brief schrijven met zeven varianten waarin mensen die een klein aantal dagen per jaar rijden worden ontzien. Voor D66 is het belangrijk dat die groep wel wordt uitgezonderd.
Ik zal uw punten doorsturen naar de beleidsmedewerker, zodat dat meegenomen kan worden.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Tweede Kamerfractie D66
============================
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.
De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.
De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Voorlichting PvdA
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68