Mmm apart dat de leeftijd voor benzine auto's zo blijft fluctueren; van 25, naar dertig en nu terug naar 26 jaar+kwarttarief+in de winter niet rijden.
Ik ben ook wel benieuwd of de 40+'ers ook nog die dezelfde winterslaap moeten houden en of voor hen ook nog het kwarttarief geldt.
edit:
wat meer info:
Als deze wetswijziging inderdaad aangenomen gaat worden moet ik nog eens goed overdenken wat ik met het "wagenparkje" ga doen. Ben in ieder geval blij dat ik de nauwelijks gebruikte 744 zonder extra vaste lasten kan houden. De 242 zou dan in 2018 pas belastingvrij worden, bovendien op LPG... Waarschijnlijk dan of schorsen of tijdelijk zonder LPG installatie rijden, en/of van de "virtueel verdiende wegenbelastingcenten" een autotje voor erbij kopen die in de winter kan crossen.
Ik ben ook wel benieuwd of de 40+'ers ook nog die dezelfde winterslaap moeten houden en of voor hen ook nog het kwarttarief geldt.
edit:
wat meer info:
Citaat:http://www.autovandaag.nl/autonieuws/863...t-beperkt/
Belastingvoordeel oldtimers blijft, maar wordt beperkt
Leeftijdsgrens voor benzine- Ãn dieselauto's naar 40 jaar - Kwarttarief mogelijk, maar dan 's winters niet rijden.
24 april 2013 - 18:58 Door: Robbert Keegel 3164x bekeken
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers blijft toch, zij het in beperkte vorm. Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat meldt BNR.
De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt in het nieuwe plan opgetrokken naar 40 jaar. Dat was 25 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kan echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aan worden gevraagd, maar dan mag daar tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet mee worden gereden. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de leeftijdsgrens van diesels en auto’s op LPG gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. De oude schorsingsregels blijven van kracht. Daarmee is de dagenkaart van de baan.
Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken. De genoemde maanden december, januari en februari worden waarschijnlijk als de meest geschikte wintermaanden gezien, een tijd waarin vele liefhebbers van oldtimers hun trotse bezit in de stalling hebben staan en 'dagelijks oldtimerrijden' op die manier kan worden ontmoedigd.
'Het gaat heel erg pijn doen'
Volgens de alliantie (van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging) steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber toch zwaar worden getroffen. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. De brief met het nieuwe plan van staatssecretaris Weekers zal vanavond, woensdag 24 april, naar de Tweede Kamer gaan. Donderdag is er overleg. In hoeverre de bemiddeling van ex-minister De Jager een rol heeft gespeeld bij het nieuwe plan, is niet bekend. Vanochtend werd bekend gemaakt dat Weekers hem gevraagd had te bemiddelen. De Jager bezit zelf een oldtimer.
Als deze wetswijziging inderdaad aangenomen gaat worden moet ik nog eens goed overdenken wat ik met het "wagenparkje" ga doen. Ben in ieder geval blij dat ik de nauwelijks gebruikte 744 zonder extra vaste lasten kan houden. De 242 zou dan in 2018 pas belastingvrij worden, bovendien op LPG... Waarschijnlijk dan of schorsen of tijdelijk zonder LPG installatie rijden, en/of van de "virtueel verdiende wegenbelastingcenten" een autotje voor erbij kopen die in de winter kan crossen.