18 April 2013, 09:34
Voor de auto's waarvoor het niet eens uitmaakt of het nou 30, 35 of 40 jaar wordt, maar die sowieso de pineut zijn (bouwjaar van 1986 of daar vlak onder):
Als je niet al teveel rijdt kun je je eigen 'kwarttarief' of '30-dagen-kaart' maken.
Ik zie het volgende scenario voor me:
- Auto schorsen per 1 januari 2014 (kost 24 euro)
- In de voorjaarsvakantie een weekje weg, dus schorsing opheffen eind februari en een week later opnieuw schorsen (kost weer 24 euro + 7/365 wegenbelasting (naar rato)
- In mei nog eens zo'n weekje, zelfde oefening (kost weer 24 euro + 7/365 wbl)
- In de zomer 1 maand ontschorsen (kosten 24 euro + 1/12 wbl)
- In de herfst en de winter nog een keer een weekje (telkens 24 euro + 7/365 wbl)
- Wellicht ergens tussendoor nog eens een keer 1 dagje 'ontschorsen' (kosten 24 euro + nihil wbl)
Totale kosten: ca. 1/6 deel van de wegenbelasting + 6 keer 24 euro (schorsingskosten).
Voorwaarden: rest van de tijd kun je de auto niet gebruiken en mag deze ook niet op de openbare weg staan. Ook mag de tijd tussen schorsen en schorsing opheffen niet korter zijn dan een maand, anders krijg je een naheffing over die maand.
Handig is anders, maar voor mij wordt dit een reële optie om de vorig jaar aangeschafte '86er 740 (LPG ingebouwd op de dag dat het regeerakkoord bekend werd, zucht) toch te kunnen houden (als enige auto).
Als je niet al teveel rijdt kun je je eigen 'kwarttarief' of '30-dagen-kaart' maken.
Ik zie het volgende scenario voor me:
- Auto schorsen per 1 januari 2014 (kost 24 euro)
- In de voorjaarsvakantie een weekje weg, dus schorsing opheffen eind februari en een week later opnieuw schorsen (kost weer 24 euro + 7/365 wegenbelasting (naar rato)
- In mei nog eens zo'n weekje, zelfde oefening (kost weer 24 euro + 7/365 wbl)
- In de zomer 1 maand ontschorsen (kosten 24 euro + 1/12 wbl)
- In de herfst en de winter nog een keer een weekje (telkens 24 euro + 7/365 wbl)
- Wellicht ergens tussendoor nog eens een keer 1 dagje 'ontschorsen' (kosten 24 euro + nihil wbl)
Totale kosten: ca. 1/6 deel van de wegenbelasting + 6 keer 24 euro (schorsingskosten).
Voorwaarden: rest van de tijd kun je de auto niet gebruiken en mag deze ook niet op de openbare weg staan. Ook mag de tijd tussen schorsen en schorsing opheffen niet korter zijn dan een maand, anders krijg je een naheffing over die maand.
Handig is anders, maar voor mij wordt dit een reële optie om de vorig jaar aangeschafte '86er 740 (LPG ingebouwd op de dag dat het regeerakkoord bekend werd, zucht) toch te kunnen houden (als enige auto).