17 April 2013, 09:14
BartWillem schreef:De CO-waarde is lager, dat is wat anders dan CO2, en in de praktijk staat een oldtimer op LPG juist veel rijker dan op benzine. Plus dat je met de NOx-uitstoot zit (vele malen schadelijker dan CO2-uitstoot).
Een 240 injectie is op benzine behoorlijk schoon (een K-Jetronic doet niet veel onder aan de 240's met LH-Jetronic uit 1988 en later), op LPG is 'ie juist weer behoorlijk vervuilend. Bij carburateurmotoren is het verschil kleiner, maar nog altijd in het voordeel van benzine.
Neem je in dit verhaal wel mee dat het autos zijn zonder kat ?
Volgens mij als je er tenminste van uit gaat dat hij zowel op benzine en lpg goed staat afgesteld, is alleen de nox uitstoot iets hoger op lpg en Co2 en CO iets lager.
En ik denk zelfs dat als een oude volvo met carb. hebt de waarden voor lpg nog gunstiger zijn, meestal zijn de carb. redelijk versleten.
Maar goed hangt ook allemaal af van de afstelling op lpg ga je lambda 1.1 rijden is je nox weer hoog, ga je 0.9 rijden weer laag, ach ik denk dat het er op neerkomt dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt maar dat het dubbeltje toch net de kant van lpg opvalt.
Is ook maar net wat je belangrijk vind in het verhaal nox ,CO2 Co enz enz