11 April 2013, 20:26
Dat is de Heron kop, gietnummer 1000631 die soms op de B230K zat (die dan soms B230KH heet op de sticker).
De B19A heeft een normale kop. In de 300 zat een versie met iets hogere compressie, die zal misschien net niet vrijlopen. Om de compressie te verhogen heeft Volvo de zuiger een halve mm hoger gemaakt, die komt dan 0,3 mm boven het onderblok uit. De A as duwt de kleppen 0,51 mm onder de kop uit. 1,2 mm voor de koppakking, dan zitten de zuiger en klep op het meest ongelukkige moment (in normale omstandigheden nooit voorkomend) 0,39 mm van elkaar, da's wel krapachtig. Misschien een motor die veel toeren maakte toen de riem brak?
De B19A heeft een normale kop. In de 300 zat een versie met iets hogere compressie, die zal misschien net niet vrijlopen. Om de compressie te verhogen heeft Volvo de zuiger een halve mm hoger gemaakt, die komt dan 0,3 mm boven het onderblok uit. De A as duwt de kleppen 0,51 mm onder de kop uit. 1,2 mm voor de koppakking, dan zitten de zuiger en klep op het meest ongelukkige moment (in normale omstandigheden nooit voorkomend) 0,39 mm van elkaar, da's wel krapachtig. Misschien een motor die veel toeren maakte toen de riem brak?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969