25 February 2013, 10:47
Een M46 is een M45 met een overdrive erachter, mooi stukje techniek, werkt als een vijfde versnelling. Eindversnelling (de enige echte 'versnelling') is 0,79:1 dus 20% minder toeren (M45 eindigt op 1:1).
Mijn eigen indruk is dat de 5e versnelling pas interessant wordt als je constant boven de 110-120 kan rijden. Tot die tijd is de vijf een lastige brom (minder geraas, meer brom) die de motor onder z'n optimale toerental houdt. Kwa verbruik merk ik er weinig van (in de Randstedelijke context).
Vraag eens na hoe ruim/krap/precies de kleppen afgesteld zijn. Zou niet zoveel uit mogen maken. Carburateur doet bijna niks op LPG, is alleen een gasklep. Je kan even kijken of de schuif in de carb nog vrij op en neer gaat (luchtslang eraf en optillen).
Mijn eigen indruk is dat de 5e versnelling pas interessant wordt als je constant boven de 110-120 kan rijden. Tot die tijd is de vijf een lastige brom (minder geraas, meer brom) die de motor onder z'n optimale toerental houdt. Kwa verbruik merk ik er weinig van (in de Randstedelijke context).
Vraag eens na hoe ruim/krap/precies de kleppen afgesteld zijn. Zou niet zoveel uit mogen maken. Carburateur doet bijna niks op LPG, is alleen een gasklep. Je kan even kijken of de schuif in de carb nog vrij op en neer gaat (luchtslang eraf en optillen).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969