11 September 2012, 19:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2012, 19:27 door Arn02.)
Voor zover ik weet is de politiek er om voor de lange termijn beleid te maken. Dit lijkt behoorlijk veel op een hetze. Allereerst, de problemen met de pre-87 diesels is ongetwijfeld iets van korte duur. Oldtimer-liefhebbers bezitten hun auto vanuit een emotie en steken er vaak onredelijk veel geld in om het ding op de weg te houden. Als de "belastingvrijrijders" de eerste trammelant met hun goedkope bakken krijgen, zoals dure onderdelen die vervangen moeten worden, of veel roest aan de dragende delen, is mijn verwachting dat ze daar weinig in zullen investeren. Ik denk dat het nog een paar jaar duurt en dan zijn de inmiddels welbekende mercs diesel naar de sloop gebracht, een enkeling daargelaten.
Verder worden de "problemen" nogal overtrokken mijns inziens. Hier in Amsterdam zie ik wel oldtimers, maar niet absurd veel. Ook in de ochtendspits zie ik niet hele volksstammen in een belastingvrij hok naar hun werk rijden. Bij mij in en om de straat staan nog drie 240's, maar allemaal van na '86. M'n overbuurman heeft een eendje en om de hoek staat een hele nette amazone. Voor de rest allemaal nieuwere (lease) bakken. Dus waar hebben we het over?
De oldtimerregeling heeft altijd goed gefunctioneerd tot het de auto's met plastic i.p.v. chroom en injectie i.p.v. carburateur werden die belastingvrij werden. Nu is dit aangepakt door de grens te verhogen naar dertig jaar, en de bpm vrijstelling af te schaffen. Dus wel extra lappen als je een lpg installatie inbouwd in je '87-er. Als ze nu het hele systeem om gaan gooien vanwege de conjuctuur en vage milieunormen, zou dat niet bepaald bijdragen aan vertrouwen in de politiek. Als ze iets tijdelijks willen doen, misschien een soort kwartje van Kok dat WEL tijdelijk is? Maar goed, het is politiek....
Om Jos te parafraseren, we moeten nog maar zien hoe heet de soep gegeten gaat worden.
Verder worden de "problemen" nogal overtrokken mijns inziens. Hier in Amsterdam zie ik wel oldtimers, maar niet absurd veel. Ook in de ochtendspits zie ik niet hele volksstammen in een belastingvrij hok naar hun werk rijden. Bij mij in en om de straat staan nog drie 240's, maar allemaal van na '86. M'n overbuurman heeft een eendje en om de hoek staat een hele nette amazone. Voor de rest allemaal nieuwere (lease) bakken. Dus waar hebben we het over?
De oldtimerregeling heeft altijd goed gefunctioneerd tot het de auto's met plastic i.p.v. chroom en injectie i.p.v. carburateur werden die belastingvrij werden. Nu is dit aangepakt door de grens te verhogen naar dertig jaar, en de bpm vrijstelling af te schaffen. Dus wel extra lappen als je een lpg installatie inbouwd in je '87-er. Als ze nu het hele systeem om gaan gooien vanwege de conjuctuur en vage milieunormen, zou dat niet bepaald bijdragen aan vertrouwen in de politiek. Als ze iets tijdelijks willen doen, misschien een soort kwartje van Kok dat WEL tijdelijk is? Maar goed, het is politiek....
Om Jos te parafraseren, we moeten nog maar zien hoe heet de soep gegeten gaat worden.