11 September 2012, 16:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2012, 17:56 door BartWillem.)
oudevolvo schreef:Is wel een makkelijke voor betalen naar gebruik en stimuleert ook nog eens zuinige auto's en is goedkoop in te voeren. Daarmee klinkt het heel logisch. Belangrijk nadeel (en volgens mij de reden dat ze dat tot nu toe niet doen als 'quick fix'): Je verstoort de brandstof markt volledig aan de grens met een ander gebied. Op Europese schaal zou het dan wellicht kunnen alhoewel je dan ook weer grenzen hebt. Als je de 4 tot 19 cent per kilometer beoogde heffing gaat omrekenen naar brandstof, kunnen/gaan denk ik alle pompstations in de buurt van een grens dicht.
Ik heb ook al na zitten denken, maar er is geen quick fix als je het echt eerlijk en een beetje waterdicht wilt doen.
Als je dat Europees afspreekt (1 systeem voor alle landen, dat doet men immers ook al zo goed als met de oldtimers: 30 jaar = belastingvrij omdat dat een Europees streven zou zijn) dan moet het te doen zijn.

Edit: nog even een leuk rekensommetje en hersenspinseltje hoe men bij de 200 miljoen wegenbelasting-opbrengsten komt (bij PvdA, GL, CU en D66, bij CDA is dit 100 miljoen Euro). Er zijn momenteel 560.000 auto's van 26 jaar of ouder in Nederland. Lang niet allemaal hebben LPG of diesel maar wel een behoorlijk deel. Stel dat een LPG-auto of een diesel circa 100 per maand zou kosten als deze wel belastingplichtig was (240 en 740 diesels of LPG-auto's wegen rond de 1300kg en idem voor een Mercedes wat gemiddeld 110-115 Euro per maand kost, maar een Golfje diesel is lichter) maar iets als een PV of Amazon op benzine zou rond de 30 Euro per maand kosten. Een auto als een Golf of Kever is natuurlijk een stuk lichter en zal rond de 15-20 Euro per maand zijn. Pakken we die 200 miljoen en delen we die door het aantal oldtimers (560.000) dan kom je op 357 Euro per auto per jaar uit. Dat delen door 12 en het is ongeveer 30 Euro per maand (wat dus best het gemiddelde van alle oldtimers zou kunnen zijn als allen belastingplichtig waren volgens normale regels). Dan heb je natuurlijk nog wel een gat naar de diesels en LPG-auto's, maar waarschijnlijk heeft men ook in de berekeningen meegenomen dat een aantal ervan zullen verdwijnen als deze maatregel doorgevoerd wordt. Alleen het CDA hanteert de helft aan extra opbrengsten dus ik denk dat zij alleen een toeslag-deel laten betalen en dat je op benzine nog wel vrijstelling hebt (al is dit natuurlijk gissen maar wel een logische verklaring).