11 September 2012, 07:58
oudevolvo schreef:... De afschaffing van de vrijstelling staat pas voor 2017 gepland en dan hebben we alweer een nieuw kabinet en hopelijk geen crisis meer. Bovendien hebben ze het over betalen per kilometer. Nou voordat daar een goed systeem voor is.....
Dat was natuurlijk ook het probleem met de km-heffiong die in 2012 ingevoerd wordt/zou worden.
Het was niet een km-prijs voor het gebruik van de weg. Nee, het moest meer zijn. Met km-prijzen aan CO2 uitstoot gekoppeld. En beprijzing naar waar en wanneer je reed. En toen bleek dat technisch moeilijk en een inbreuk op privacy.
Simpelweg een prijsje per gereden km kan niet zo moeilijk zijn, stuk minder complex.
Privacy geen issue, want hoeft niet te weten waar je wanneer was.
En CO2 uitstoot is zo 1-op-1 gekoppeld aan wat je tankt, dat zou je dus bij de pomp moeten doen (al moet dat weer op Europees niveau, wil je het goed doen).
Km-heffing is dus vooral te hoog ingezet, en dus niet haalbaar en dus niets ingevoerd.
Lijkt me sterk dat in 2017 niet een flat-rate km-heffing ingevoerd zou kunnen worden....
Maar we zullen zien.
Was het niet George W Bush die ooit al zei: "Voorspellen is moeilijk, en zeker van de toekomst"?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005