29 August 2012, 05:14
bakmans schreef:te rijk of te arm kan je op verschillendemanieren uitvogelen.
beste is met een 4gas tester.
je kan ook ff de spanning op de lambda sensor meten. 0 volt is arm 1 is rijk. als het goed is flappertie heen en weer tussen ongeveer 0.3 en de 0.7 (ook afhankelijk van hoe goed je multi meter is)
wat je ook kan doen is beetje remmenreiniger of deo of iets brandbaars in de inlaat spuiten. alsie optoert lieptie te arm. zakt ie in lieptie al te rijk.
nog iets. die foutcode komt die steeds weer terug? ik bedoen na resetten? na lang stilstaan en weer opstarten kan het best zijn dat er een foutcode insluipt. wat bij veel autos het geval is is dat de basisafstelling niet goed is. dat stationairmotortje heeft maar een beperkt regelbereik. je moet er voor zorgen dat die zo min mogelijk hoeft bij te corrigeren. je moet bij een warme motor de slang van de stationair motor dicht knijpen en dan moet de motor net aan blijven lopen. ongeveer 500rpm. looptie te hoog of te laag stel je dit bij met de aanslagschroef op je gasklep en controleer vervolgens of de gasklep nog klikt als je hem in de stationair stand laat komen. dat stel je bij met dat ding wat een tps lijkt maar niet is
De 240 is in onderhoud bij thuurbo.nl. Arthur is een bekende in de "Volvowereld" en heeft veel kennis van deze auto's. De checks die jij beschrijft hebben we allemaal ook doorlopen.
Het vreemde is dat de auto het niet continu doet. Dit weekend heb ik er mee gereden en toen liep ie weer voortreffelijk.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
volvo V70 1998