2 August 2012, 00:31
Stinky schreef:Als er al iets hiervan door de politieke molen heen komt, zal het zijn dat oldtimers een sticker moeten kopen om in
de stad te mogen rijden. Niks erg. Net als in Duitsland. Helpt niks maar 'we' kunnen wel gewoon doorrijden als we betalen.
Helaas geldt er weer zoiets stoms in de EU genaamd "aanbesteding" en moet er dus eerst een groot onderzoek komen (kost geld) en mogen tig partijen zich inschrijven (kost nog meer geld) om vervolgens iets te moeten kiezen (wat ook weer geld kost) door een speciaal opgerichte adviescommissie (wat helemaal veel geld kost) en dat lijkt dan op het Duitse systeem maar toch weer iets anders moet zijn wegens die EU-aanbestedingswet. Oftewel: het kost klauwenvol geld maar mag niet 1-op-1 gekopieerd worden.
Leuke voorbeelden uit het verleden: de OV-chipkaart (in tig andere landen al járen actief zonder problemen of iets, maar mocht niet zomaar overgenomen worden), Km-heffing (tig systemen die perfect werken, o.a. in Noorwegen, Zweden, Duitsland etc en toch moet het uitgebreid onderzocht worden en miljoenen verslinden om vervolgens in de prullenbak te verdwijnen, wederom EU-aanbestedingsgeneuzel) en zo zijn er duizenden voorbeelden te noemen.

Als ze dan iets haalbaars en objectief zouden moeten hebben om dagelijks gebruik van oldtimers tegen te gaan: laat ook een oldtimer belasting betalen, tenzij je een jongere auto als daily driver hebt (wat simpel te checken is via RDW en belastingdienst, die ook gekoppeld zijn aan elkaar). In geval van leaserijders die een oldtimer hebben (en dus ook vaak km-registratie om bijtelling te ontlopen) zou je moeten volstaan met een verklaring van de leasemaatschappij dat de oldtimerbezitter erin rijdt. Niet geheel waterdicht (zelf oldtimer rijden terwijl je vriendin de leasebak heeft en dat soort dingen) maar je kan er wel het gewenste effect mee krijgen: de overheid ziet liever iedereen braaf belasting betalen en niet de oldtimer voor woon-werkverkeer gebruiken. Want daar komt het gewoon op neer: heel dat milieu-aspect is een leuk marketingsausje die in Duitsland niet bleek te werken.
