8 July 2012, 22:48
Hallo Bazis, het gaat om haarscheurtjes en meestal op de soldeerpunten van de 'zwaardere' metalen delen van het relais. Door trillen treden op deze soldeerpunten haarscheurtjes op.
Het relais is een 'geheugen' relais: eenmaal drukken op het drukknopje op de vers pook van de automatische bak en het relais komt in: nog een keer drukken en het relais valt af enz. Net als bij een grootlicht/dimlichtschakelaar. Je zou dus ook een dergelijk relais kunnen gebruiken.
Maar als je toch aan en uit wil schakelen zonder relais en met een gewone aan/uitschakelaar, dan kun je het volgende doen: verbind op de connector van het relais de aansluitingen van pin 87 door met die van pin 87a en verbind deze doorverbinding ook met de ene kant van een aan/uit schakelaar. verbind de andere kant van de schakelaar met de aansluiting op de connector waar normaliter pin 15 in gaat. Als de schakelaar op 'uit' staat dan gaat het dashboardlampje branden en is de OD klep niet geactiveerd. Als de schakelaar op 'aan' staat dan gaat het dashboardlampje uit en is de OD klep geactiveerd. Je kan tevens controleren op de verbinding met de OD klep goed is: als met de schakelaar in de 'uit' stand het lampje niet brandt, dan is er een onderbreking in de draad naar de OD klep.
Maar natuurlijk is een de originele toestand veel eleganter...
groeten!
Het relais is een 'geheugen' relais: eenmaal drukken op het drukknopje op de vers pook van de automatische bak en het relais komt in: nog een keer drukken en het relais valt af enz. Net als bij een grootlicht/dimlichtschakelaar. Je zou dus ook een dergelijk relais kunnen gebruiken.
Maar als je toch aan en uit wil schakelen zonder relais en met een gewone aan/uitschakelaar, dan kun je het volgende doen: verbind op de connector van het relais de aansluitingen van pin 87 door met die van pin 87a en verbind deze doorverbinding ook met de ene kant van een aan/uit schakelaar. verbind de andere kant van de schakelaar met de aansluiting op de connector waar normaliter pin 15 in gaat. Als de schakelaar op 'uit' staat dan gaat het dashboardlampje branden en is de OD klep niet geactiveerd. Als de schakelaar op 'aan' staat dan gaat het dashboardlampje uit en is de OD klep geactiveerd. Je kan tevens controleren op de verbinding met de OD klep goed is: als met de schakelaar in de 'uit' stand het lampje niet brandt, dan is er een onderbreking in de draad naar de OD klep.
Maar natuurlijk is een de originele toestand veel eleganter...
groeten!

