8 July 2012, 16:14
@Arjan: Je methode zou kunnen werken, maar ik raad hem niet aan. Er zit een IC in het relais en die geeft bij 200 graden denk ik wel de geest. Eerder zou je met een verfafbrander alle solderingen kunnen verwarmen, maar wel de printplaat horizontaal op zijn kop plaatsen anders gaan de solderingen doorlopen en kortsluiting maken. Al met al zou ik het niet doen maar eerder gericht de gebroken soldering verwarmen of eventueel een draadje leggen.
@Bazis: Er zijn meerdere soorten overdrive relais: (zie http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ord=relais)
Ik ken alleen de schema's van de witte en de oranje:
wit od relais:
pin 31: massa (hoeft niet doorgelust te worden)
pin 87: + 12 V naar OD klep
pin 15: + 12 V afkomstig van zekering
pin 87a: - 12V (massa) naar OD lampje op dashboard)
pin 86: + 12 V voor activering relais door drukknopje op pookje (van automaat)
Als je dus de aansluitingen van pin 15 en pin 87 doorlust dan zal de OP klep op de vers bak continue spanning krijgen en in bedrijf zijn (zolang het contact is ingeschakeld). Als je de doorlus maakt kun je de klep horen klikken. Desgewenst kunt tussen pin 15 en 87 ook een schakelaartje zetten voor "handbediening".
De aansluiting op pin 87a is om het OD lampje op het dashboard te laten branden (of niet) Als je deze pin aan massa legt gaat het lampje branden ( als contact aan is). Normaal gaat het lampje branden als de OD Niet is ingeschakeld.
hoop dat je eruit komt.
groeten en succes.
@Bazis: Er zijn meerdere soorten overdrive relais: (zie http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ord=relais)
Ik ken alleen de schema's van de witte en de oranje:
wit od relais:
pin 31: massa (hoeft niet doorgelust te worden)
pin 87: + 12 V naar OD klep
pin 15: + 12 V afkomstig van zekering
pin 87a: - 12V (massa) naar OD lampje op dashboard)
pin 86: + 12 V voor activering relais door drukknopje op pookje (van automaat)
Als je dus de aansluitingen van pin 15 en pin 87 doorlust dan zal de OP klep op de vers bak continue spanning krijgen en in bedrijf zijn (zolang het contact is ingeschakeld). Als je de doorlus maakt kun je de klep horen klikken. Desgewenst kunt tussen pin 15 en 87 ook een schakelaartje zetten voor "handbediening".
De aansluiting op pin 87a is om het OD lampje op het dashboard te laten branden (of niet) Als je deze pin aan massa legt gaat het lampje branden ( als contact aan is). Normaal gaat het lampje branden als de OD Niet is ingeschakeld.
hoop dat je eruit komt.
groeten en succes.