23 June 2012, 09:55
240estate schreef:Hallo Tim,
Ook bij mij de afgelopen weken spontaan afslaan tijdens het rijden en vervolgens weer starten en geen probleem meer.
Ik ben de hele dag aan het zoeken geweest en heb zo'n beetje alles doorgemeten wat er te meten valt.
Net toen ik het bijna opgaf en al dacht aan een dure nieuwe computer (ECU) ontdekte ik het probleem.
Eeen inwendig kabelbreukje in de draad van de toerental sensor.
Deze zit achter je motor boven het vliegwiel en geeft een toerental signaal aan de ECU.
Als het signaal er even niet is denkt de computer dat de motor stilstaat en sluit de brandstoftoevoer af.
Het kwam bij mij ook met name voor in de bocht of bij het rijden over een hobbel. niet op het lange rechte stuk.
Het kan natuurlijk van alles zijn maar je weet maar nooit.
Lees nog even het toppic :B230F stopt er soms mee"
PS; ik zie nu dat je een 79er hebt. Die heeft heel andere techniek en daarbij gaat bovenstaande niet op
Dit heb ik dus exact zo gehad met mijn 740 B200F en de vliegwielsensor vervangen. Een dag lang geen enkel probleem, dus ik dacht 'opgelost'! Volgende ochtend 3x afgeslagen in de spits A10 :-( Wat iedere keer werkt is het stekkertje van de vliegwielsensor eruit te halen en even met mijn autosleutel langs de contacten te gaan en weer in te pluggen. Dan is het starten lopen. Labdasondelampje blijft soms nog wel een dag branden en gaat dan ook weer uit. Het gekke is dat het afslaan volledig willekeurig is. Hoog of laag toerental, alle weersomstandigheden. Alleen heb ik wel he idee dat er een relatie is met warm weer. Als de motorruimte erg warm wordt (zomer of file of beide) dan wordt het erger. Maar zekerheid geeft dit ook niet omdat er soms weer weken niks aan de hand is..... Het lognesmysterie is er niks bij!