28 May 2012, 00:20
Volvo 245, 1976. De voorruit heeft nog zo'n mooie brede chromen lijst rondom..
Wat roest, chroom en rubber problemen;
- de voorruit lekt water langs de bovenzijde
- de ijzertjes die de chromen lijst op hun plek houdt zijn verrot.
- de achterklep blijkt door een vorige eigenaar te zijn gerevi-verft / polyesterd..Onder het rubber door aan de onderzijde van de ruit weggerot...
- diverse raamrubbers zijn uitgehard en aan vervanging toe..
Vragen:
- Kan iemand mij vertellen hoe ik de voorruit hÃÃl kan demonteren en netjes monteren met de juiste (??) materialen ?
* met snijdraad eruitsnijden of met dit warme weer als de auto een dag in de zon heeft staan bakken zal het met een lang mes ook wel lukken om langs binnen de ruit rondom los te snijden.
Opnieuw monteren kan met de originele butylrol die je in de sponning legt of met moderne ruitenkit de ruit erin lijmen. In het laatste geval ben je van het verzakken van de ruit bij hoge temperaturen voorgoed verlost.
- waar kan ik de ijzertjes / klemmetjes vinden en wat kosten ze ?
* het zijn juist die ijzertjes die veroorzaken dat je sponning verroest. Beter is het om een half chrome/half rubber sierlijst (vanaf 1978) aan te schaffen en de bijbehorende plastic clips. Die clips zijn o.a bij Scandcar te bestellen.
- Tot welk bouwjaar kan ik de achterklep overzetten ... Kan ik dan de oude scharnieren en sluitbeslag gewoon overzetten ?
- Zijn de rubbers van dit bouwjaar nog verkrijgbaar ? betaalbaar ? Of kan ik overstappen naar rubber van een jonger model ??
* De achterkleppen tot aan 1993 passen ook, inclusief de scharnieren en sluitbeslag. Vanaf half 1989 is wel de achterruit iets groter en vierkanter geworden. Misschien een probleem als je aan originaliteit hecht.
Wat roest, chroom en rubber problemen;
- de voorruit lekt water langs de bovenzijde
- de ijzertjes die de chromen lijst op hun plek houdt zijn verrot.
- de achterklep blijkt door een vorige eigenaar te zijn gerevi-verft / polyesterd..Onder het rubber door aan de onderzijde van de ruit weggerot...
- diverse raamrubbers zijn uitgehard en aan vervanging toe..
Vragen:
- Kan iemand mij vertellen hoe ik de voorruit hÃÃl kan demonteren en netjes monteren met de juiste (??) materialen ?
* met snijdraad eruitsnijden of met dit warme weer als de auto een dag in de zon heeft staan bakken zal het met een lang mes ook wel lukken om langs binnen de ruit rondom los te snijden.
Opnieuw monteren kan met de originele butylrol die je in de sponning legt of met moderne ruitenkit de ruit erin lijmen. In het laatste geval ben je van het verzakken van de ruit bij hoge temperaturen voorgoed verlost.
- waar kan ik de ijzertjes / klemmetjes vinden en wat kosten ze ?
* het zijn juist die ijzertjes die veroorzaken dat je sponning verroest. Beter is het om een half chrome/half rubber sierlijst (vanaf 1978) aan te schaffen en de bijbehorende plastic clips. Die clips zijn o.a bij Scandcar te bestellen.
- Tot welk bouwjaar kan ik de achterklep overzetten ... Kan ik dan de oude scharnieren en sluitbeslag gewoon overzetten ?
- Zijn de rubbers van dit bouwjaar nog verkrijgbaar ? betaalbaar ? Of kan ik overstappen naar rubber van een jonger model ??
* De achterkleppen tot aan 1993 passen ook, inclusief de scharnieren en sluitbeslag. Vanaf half 1989 is wel de achterruit iets groter en vierkanter geworden. Misschien een probleem als je aan originaliteit hecht.