2 May 2012, 09:28
Gisteren de aanhechting van het accumulatorstangetje gecontroleerd. Deze zit prima op zijn plek en trekt de wastegate dicht.
Ter controle de luchtslang op de turbo verwijderd en de motor laten draaien. Hoger in toeren begint de turbo te werken en geeft een flinke luchtstroom, de druk is echter beperkt.(Uiteraard is de turbowerking beperkt zonder belasting van de motor).
Het turbohuis is van binnen mooi schoon, geen zichtbare olie (zoals in de ic buizen) vuil of andere ellende. Specifiek gelet op vreemde geluide, niets van dat, enkel het fluitje rond 2500 rpm zoals altijd.
Is het mogelijk dat het klepje van de wastegate defect is waardoor er onvoldoende drukopbouw is?
Het lijkt me dat de turbo zelf gewoon zijn werk doet.
Ter controle de luchtslang op de turbo verwijderd en de motor laten draaien. Hoger in toeren begint de turbo te werken en geeft een flinke luchtstroom, de druk is echter beperkt.(Uiteraard is de turbowerking beperkt zonder belasting van de motor).
Het turbohuis is van binnen mooi schoon, geen zichtbare olie (zoals in de ic buizen) vuil of andere ellende. Specifiek gelet op vreemde geluide, niets van dat, enkel het fluitje rond 2500 rpm zoals altijd.
Is het mogelijk dat het klepje van de wastegate defect is waardoor er onvoldoende drukopbouw is?
Het lijkt me dat de turbo zelf gewoon zijn werk doet.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio

