16 May 2012, 09:38
als de sensor en de bedrading goed is en de olie niet veel te dun zou ik een van de volgende 3 zaken verwachten:
-stationair toerental veel te laag (300-400 rpm ofzo). Dat zou duiden op probleem met de stationairregelaar of verstopte kanalen/gasklep en afstelling stationairklep. Daar is vaak wel wat mis mee na al die tijd (alles goed schoonmaken en de gasklep mooi afstellen helpt dan zeker) maar ik verwacht niet dat dat in dit geval de oorzaak is. Wat is het toerental bij stationair?
-oliepomp of lagers versleten, kans is ook niet zo groot.
-de afdichtingen van de leiding van de oliepomp naar het blok (in de carterpan) slecht of er uit geduwd, dat komt nog wel eens voor. Om dat te controleren moet eigenlijk de carterpan er af maar met een oliedrukmeting kom je al een heel eind.
-stationair toerental veel te laag (300-400 rpm ofzo). Dat zou duiden op probleem met de stationairregelaar of verstopte kanalen/gasklep en afstelling stationairklep. Daar is vaak wel wat mis mee na al die tijd (alles goed schoonmaken en de gasklep mooi afstellen helpt dan zeker) maar ik verwacht niet dat dat in dit geval de oorzaak is. Wat is het toerental bij stationair?
-oliepomp of lagers versleten, kans is ook niet zo groot.
-de afdichtingen van de leiding van de oliepomp naar het blok (in de carterpan) slecht of er uit geduwd, dat komt nog wel eens voor. Om dat te controleren moet eigenlijk de carterpan er af maar met een oliedrukmeting kom je al een heel eind.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni