18 March 2012, 01:39
Hallootjes,
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in ÃÃn van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.
Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in ÃÃn van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.
Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!