31 October 2012, 12:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 October 2012, 12:39 door Dopski.)
oga244 schreef:een 87 of 88er 240 is evenzeer een oldtimer al is hij niet mrb vrij
dat lijk jij anders te zien
De oudste auto die ik zag staan was een 88'er. Dat is in mijn ogen een potentiele youngtimer.
Zo'n 30jaar oud (bj 1980) is voor mn gevoel zon beetje wel de grens.
oga244 schreef:http://www.bovagrai.info/auto/2011/2.15.html
Scroll naar beneden en je treft de tabel "top tien individueel geimporteerde auto's ouder dan 25 jaar naar merk" met stip op 1, MB die in 2010 met meer dan 8000 stuks (onofficieel 2011 met 10.000 en 2012 al met > 12.000stuks) binnenkwam, royaal meer dan de rest bij elkaar, Volvo is met slechts 749 stuks een bescheiden 4e plaats toebedeeld.
De import steeg aantoonbaar doordat de regels verruimd zijn met een overgangsregeling naar de uiteindelijke 30 jaar.
Dat er met een globale verdriedubbeling in de periode 2006 2010 een keer op de rem getrapt wordt om dit te stoppen lijkt mij dan onvermijdelijk....
Stemmen voor een import verbod voor Benzen eerlijker?
De einddatum van '86 zette toch ook wel zoden aan de dijk...
Citaat:Import van klassieke autos en oldtimers sterk gedaaldDate: 21-09-2012
Source: Consultancy.nl
De import van klassieke auto’s is in de eerste vijf maanden van 2012 sterk afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek door adviesbureau Global Automotive Consultancy op basis van gegevens van RDC en VWE. De nieuwe regelgeving voor de Motorrijtuigenbelasting voor klassieke auto’s blijkt daarmee succesvol te zijn.
Motie Van Vliet
De nieuwe fiscale regelgeving is per 1 januari 2012 in werking getreden als gevolg van de motie Van Vliet (Tweede Kamerlid voor de PVV). De leeftijd van klassiekers die zijn vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting wordt hierdoor in stappen verhoogd van 25 naar 30 jaar. Klassieke auto’s van na 1986 moeten daarnaast de brandstoftoeslag voor diesel en LPG gaan betalen.
Jonge klassieker minder aantrekkelijk
Uit de studie van Global Automotive Consultancy komt naar voren dat de import en het bezit van klassiekers door de motie Van Vliet veel minder aantrekkelijk is geworden. Niet-liefhebbers die een jonge klassieker als moderne auto gebruiken, hebben daar geen financieel voordeel meer van, maar worden nog wel geconfronteerd met zaken als regelmatig onderhoud en de zoektocht naar onderdelen. In de eerste vijf maanden van 2012 daalde de import van klassiekers daardoor met 31,1% ten opzichte van 2011. Dieselklassiekers werden maar liefst 38% minder geïmporteerd, voor benzineauto’s betrof de afname 27%.