9 January 2012, 19:20
smit schreef:Het is even zoeken maar hij staat er tussen!
Onderdeel nummer
Naam
Lift [mm]
in/uit
Inlaat [graden]
Uitlaat [graden]
Duur [graden] Standardmotoren
Voor BDP Na BDP Voor BDP Na BPD
1219706 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84)
1336767 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B200E, B230E, B230A, B230ET
N/A B 10.6 14.1 50.1 50.1 14.1 B21F, B21E, B23ET
1210932 D 11.2 15.5 57.5 57.5 15.5 B19E, B21E
1219350 F hetzelfde als een M-nokkenas
B21F (77-80 Noord-America)
SAM 95082150 GR-A 10.24 252 Groep A motor, oud Volvo nr. 8360220
SAM 95082151 GR-A T5 11.0 267 Groep A extreme, alleen voor extreme motoren
552497
GT6 12.5 49 83 82 44 312 Race-nokkenas
1276117 H 12.0/11.5 21.1 57.1 57.1 17.1 272/268 B23E (79-80)
1306167 K 11.95 15 57.8 57.8 15 268 B23E (81-83), B19 Sport
1306887 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 Noord-America)
1336777 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B200K
1317745 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B21F, B23F
1336779 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B230F
1276688 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B19ET, B21ET, B23ET, B23FT
1336773 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B21FT, B230K
1346442 V 11.37 11.7 53.7 53.7 11.2 245,4 B200E, B230E
8360272 VX 11.37/10.65 8 58 50 6 245,4/236,2 Sport, combinatie van V-specs op inlaat en X-specs op uitlaat
VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2 Nieuwe stijl sport-as, loopt drie graden achter ten opzichte van de VX-nokkenas
1346440 X 10.65 10.1 46.1 46.1 10.1 B230K
1336775 Marin 11.95 15 57.8 57.8 15 B230
1346438 Y 10.35 8.1 44.1 44.1 8.1 B200K
Onderdeelnr. 12xxxxx is een oud model nokkenas zonder aangedreven distributie, zoals in de B19, B21 en B23.
Onderdeelnr. 13xxxxx is een nieuw model nokkenas met aangedreven distributie, zoals in de B230 motoren.
Ook hier te vinden:
http://volvo2.homestead.com/files/camshaft_data2.xls
Hallo Timen, bedankt voor dit overzicht. Toevallig vond ik vanmiddag die sheet ook via de Volvo700vereniging-site. Oorspronkelijk dus afkomstig uit de B230K blokken. Al die info. over lifthoogtes etc. zeggen mij eigenlijk niet zo veel.
Volgens mij moet ik het zo zien (correct me if I'm wrong): Scherpere nokkenas dus hogere en langduriger lift dus meer ruimte voor brandstof-lucht mengsel dus sneller en langer op toeren? Mij gaat het erom of je dit in de praktijk duidelijk zult gaan merken (vlotter en langer doortrekken in toeren) in vergelijking met de standaard M-as en hoeveel het brandstofverbruik zal toenemen (of is dit verwaarloosbaar?). Zijn er Volvo rijders die met zo'n X as rijden?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2