24 December 2011, 10:34
De compressie wordt gevarieerd met de zuigers jawel. Je kan niet zoveel van het blok afhalen omdat de zuigers in de buurt van de vlakke delen aan de onderkant vd cilinderkop gaan komen. De zuiger komt dan in TDC in de 1,2 mm ruimte die de koppakking vormt.
Ik heb dat voor de B21A wel eens uitgerekend, een halve mm kop leverde ca. 0,4 meer compressie op. Dus ik denk dat als je blok en kop allebei een halve mm kleiner maakt, je de compressie een punt omhoog kan krijgen. 10,1:1 is een gezonde verhouding, maar dat zal wel wat kosten.
Je kan de B230ET ws. aardig verkopen met auto en al, en een simpele B230F ervoor terugvinden voor 50-100 euro (comp. 9,8:1). B230K's komen ook nog wel eens langs op Marktplaats. Dat zou ik doen denk.
Ik heb dat voor de B21A wel eens uitgerekend, een halve mm kop leverde ca. 0,4 meer compressie op. Dus ik denk dat als je blok en kop allebei een halve mm kleiner maakt, je de compressie een punt omhoog kan krijgen. 10,1:1 is een gezonde verhouding, maar dat zal wel wat kosten.
Je kan de B230ET ws. aardig verkopen met auto en al, en een simpele B230F ervoor terugvinden voor 50-100 euro (comp. 9,8:1). B230K's komen ook nog wel eens langs op Marktplaats. Dat zou ik doen denk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969