10 December 2011, 17:11
Ok, dat heb ik iets afgesteld.
De motor liep stationair (warm) nog maar 400 tpm, en hield in onderin de toeren. Daarbij komt nog bokken op constante snelheid.
Ik heb via de regelschroef voor het stationair toerental geprobeerd het zaakje iets sneller te laten draaien, maar die schroef deed helemaal niks meer.
Daarna draaide ik de dop van de carburateur en drukte hem direct weer terug; tijdens het indrukken ging de motor veel beter lopen! Ik heb toen dus maar met zo'n afstelsleuteltje de naaldhoogte aangepast. Ik heb het sleuteltje een halve slag met-de-klok-mee gedraaid. De motor loopt nu waarschijnlijk rijker (?), maar wel veel beter! 800 tpm stationair, blok schudt nog heel iets maar da's nauwelijks te merken. De motor trekt beter (uiteraard), houdt niet meer in en bokt ook niet meer met constante snelheid.
Ik zie geen zwarte rook uit de uitlaat, ruik ook geen overmatige benzinedampen o.i.d. en de motor dieselt niet na. Volgens mij staat hij dus niet tà rijk.
Afijn, ik kijk het voorlopig even aan en hou het verbruik in de gaten.
De motor liep stationair (warm) nog maar 400 tpm, en hield in onderin de toeren. Daarbij komt nog bokken op constante snelheid.
Ik heb via de regelschroef voor het stationair toerental geprobeerd het zaakje iets sneller te laten draaien, maar die schroef deed helemaal niks meer.
Daarna draaide ik de dop van de carburateur en drukte hem direct weer terug; tijdens het indrukken ging de motor veel beter lopen! Ik heb toen dus maar met zo'n afstelsleuteltje de naaldhoogte aangepast. Ik heb het sleuteltje een halve slag met-de-klok-mee gedraaid. De motor loopt nu waarschijnlijk rijker (?), maar wel veel beter! 800 tpm stationair, blok schudt nog heel iets maar da's nauwelijks te merken. De motor trekt beter (uiteraard), houdt niet meer in en bokt ook niet meer met constante snelheid.
Ik zie geen zwarte rook uit de uitlaat, ruik ook geen overmatige benzinedampen o.i.d. en de motor dieselt niet na. Volgens mij staat hij dus niet tà rijk.
Afijn, ik kijk het voorlopig even aan en hou het verbruik in de gaten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL