8 December 2011, 19:11
Maandag heb ik de auto naar de garage gesleept, ik had er zelf geen tijd meer voor. De garage waar ik naartoe ga vindt dit soort klussen wel leuk geloof ik.
De 343 werd vanavond zowaar thuisgebracht (wat een service). Het tapeind bleek vastgecorrodeerd wegens koelvloeistoflekkage (minimaal) van het kanaaltje dat direct onder dat tapeind zat. Met wat wrikken, stoken, plukken en prutsen was het ding dan toch eindelijk losgekomen.
Ik had de nieuwe pakking al in de auto gelegd, en die heeft de monteur netjes gemonteerd nadat hij de pasvlakken goed had schoongemaakt. Het is dus helemaal klaar.
De auto houdt niet meer in/bokt niet meer bij lage toerentallen. Wel viel me op dat het stationair toerental ineens nog maar 500 tpm is en dat dat komt omdat de gasklep veel te ver dichtgaat. Als je namelijk gas gaat geven terwijl de motor stationair draait, lukt dat niet (je moet eerst hard op het pedaal trappen om de gasklep te openen, die vastkleeft).
Ik denk dat het probleem opgelost is als ik de gasklep een fractie verder open schroef zodat die "in rust" niet meer zo ver teruggaat dat 'ie vast gaat kleven. Als ik de motor uitzet en direct erna de choke een stukje uittrek (= gasklep openen), heb ik bij de eerstvolgende start namelijk geen problemen.
De 343 werd vanavond zowaar thuisgebracht (wat een service). Het tapeind bleek vastgecorrodeerd wegens koelvloeistoflekkage (minimaal) van het kanaaltje dat direct onder dat tapeind zat. Met wat wrikken, stoken, plukken en prutsen was het ding dan toch eindelijk losgekomen.
Ik had de nieuwe pakking al in de auto gelegd, en die heeft de monteur netjes gemonteerd nadat hij de pasvlakken goed had schoongemaakt. Het is dus helemaal klaar.
De auto houdt niet meer in/bokt niet meer bij lage toerentallen. Wel viel me op dat het stationair toerental ineens nog maar 500 tpm is en dat dat komt omdat de gasklep veel te ver dichtgaat. Als je namelijk gas gaat geven terwijl de motor stationair draait, lukt dat niet (je moet eerst hard op het pedaal trappen om de gasklep te openen, die vastkleeft).
Ik denk dat het probleem opgelost is als ik de gasklep een fractie verder open schroef zodat die "in rust" niet meer zo ver teruggaat dat 'ie vast gaat kleven. Als ik de motor uitzet en direct erna de choke een stukje uittrek (= gasklep openen), heb ik bij de eerstvolgende start namelijk geen problemen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL