10 November 2011, 11:04
Puntjes zijn halfrond als ze nieuw zijn, en raken elkaar op 1 punt zodat de speling en oplaadtijd voorspelbaar is en het openen en sluiten abrupt gaat, miljoenen keren. De condensator is daarvoor onmisbaar.
Door slijtage loopt de speling langzaam terug, da's nog niet zo erg. Maar een slechte condensator laat toe dat er een vonkje overslaat tussen de puntjes en dan slijten ze erg hard. Zoals deze (negeer de schroef):
![[Afbeelding: KLdorst002.jpg]](http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/KLdorst002.jpg)
Deze puntjes waren niet meer halfrond, maar grillig en afgeplat. Het openen vd puntjes gaat dan niet meer 'puntig' maar gespreid, waardoor het opladen en ontladen vd bobine niet meer van taktaktak gaat maar van plopperdeplop. Kostbare energie die de bougies hard nodig hebben, gaat verloren.
Slechte puntjes kan je misschien eenmalig weer rond afvijlen met een nagelvijl, maar beter is in zo'n geval een nieuwe set EN een nieuwe condensator.
Door slijtage loopt de speling langzaam terug, da's nog niet zo erg. Maar een slechte condensator laat toe dat er een vonkje overslaat tussen de puntjes en dan slijten ze erg hard. Zoals deze (negeer de schroef):
![[Afbeelding: KLdorst002.jpg]](http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/KLdorst002.jpg)
Deze puntjes waren niet meer halfrond, maar grillig en afgeplat. Het openen vd puntjes gaat dan niet meer 'puntig' maar gespreid, waardoor het opladen en ontladen vd bobine niet meer van taktaktak gaat maar van plopperdeplop. Kostbare energie die de bougies hard nodig hebben, gaat verloren.
Slechte puntjes kan je misschien eenmalig weer rond afvijlen met een nagelvijl, maar beter is in zo'n geval een nieuwe set EN een nieuwe condensator.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969