6 November 2012, 09:42
oga244 schreef:Bij een Ampera spreekt men over een normverbruik van 1 op 87, reëel haalt zo'n ding tussen de 1 op 13 en de 1 op 15 (zie daarvoor gebruikersreviews in autoweek) ...
Op zich heel voor de hand liggend toch?
Ampera is electrische auto, die je via stekker kunt opladen maar die ook een generator heeft om batterijen bij te laden.
1 op 87 haal wrs wel, als je de voorgeschreven testcyclus doorloopt met op 220 geladen systeem.
Maar als leaserijder ga je natuurlijk niet op 220V laden thuis, want je hebt een tankpas van de zaak en dan ga je niet thuis kWh zelf betalen.
En dan moet die generator dus alles doen, kost meer brandstof dus.
Hoe lang is die genormaliseerde meetcyclus eigenlijk? Hoever komt die ampera op accu?
Wrs ca (87-13)/87=85% deel van die meetcyclus, dan klopt het toch weer allemaal?
Maar het blijft volksverlakkerij, die energielabels voor auto's.
In de Kampioen staan ook wel van die rijtjes autovergelijkingen. En zelden is er een correlatie tussen testverbruik, opgegegevn verbruik en het toegekende label.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005