4 October 2011, 16:23
Marc1970 schreef:Ja, kloppend geluid wat erger wordt als-ie warm is, is redelijk zorgwekkend. Als de drijfstanglagerschalen versleten zijn (wat echt niet vaak voorkomt) zou je het olielampje ook wel zien flikkeren bij stationair, bijvoorbeeld na een stuk snelweg. Een kloppende geluid wat met het toerental meegaat
Controleer het olielampje, bedrading en sensor, lage oliedruk wil je niet missen.
Kantelende zuigers heb je alleen als-ie koud is, en dat geeft niks. Mijn vorige motorblok kon ik de straat uit horen klapperen.
Goeie tip, maar dat lijkt me niet het geval. Heb alle bougiekabels er een voor een afgetrokken, echter het geluid bleef (en dus lijkt het niet 1-2-3 iets met lager(schalen) te maken te hebben??).
Er knipperen ook geen oliedruklampjes, en de motor loopt verder goed (verbruikt ook geen olie). Mag ook niet bij een blok met 2 ton chter de kiezen.
Het geluid is niet zozeer toeren-afhankelijk, het gaat alleen ietsje sneller kloppen bij langzaam gas geven, echter dan verdwijnt het snel. Het is dus praktisch alleen bij stationair toerental en niet hoog in de toeren.
Het is met name goed te horen wanneer de koppeling ingetrapt is (maar ook als dat niet t geval is bestaat het geluid toch).
Hoor je een kantelende zuiger alleen bij koude motor? Want zoals ik al zei, hij klopt zowel bij warme en koude motor.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)