6 August 2011, 12:45
Volvo 142 B23 schreef:Statisch stellen:
-Je draait de motor met de hand rond en stelt de ontsteking tot ie op 10 graden staat (controleren met lamp).
-De 10 graden kun je aflezen op je krukaspoulie.
-De poelie is een wiel waar een snaar overheen loopt (v-snaar dus), oftewel, op je krukas zit een poelie, daar staan getallen op en op je distributiekap staat een streep. Je kunt de stand van de motor aflezen door te kijken waar het streepje staat. Overigens lopen de getallen niet rondom, zie je niks, even verder draaien met de hand (sleutel op poelie zetten en alleen rechtsom draaien).
-Tandwiel weet ik zo niet.
Succes!
Ik heb het tandwiel inmiddels op de 123Ignition overgezet. Kwestie van een spie met geweld eruit slaan en overzetten.
De poelie draaien was wat lastiger. Met hand kreeg ik er geen beweging in. Toen eerst de fan met kap er maar af gehaald en toen met de sleutel aan de poelie gedraaid. Bij mij staan er getallen op de distributiekaprand en er is een markering op de poelie. Net andersom dus. Ik hoop dat dat niet uitmaakt ... Ik zet hem nu maar op 10 en ga weer verder. Boven wordt er een ei gebakken en dat gaat nu even voor!
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]