4 August 2011, 23:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 August 2011, 23:15 door Nicolaas H.)
Jeroen V schreef:Ik zou toch nog eens proberen de 123 te plaatsen. Goed de handleiding lezen en misschien met behulp van een loep oid de curve goed in stellen (het is inderdaad erg moeilijk te zien maar wel te doen). Als je met behulp van de graden op de poelie het geheel statisch stelt moet het goed gaan (aan de poelie draaien tot deze in de goede stand staat bv 10gr. vervolgens aan de verdeler draaien tot het lampje gaat branden, boel vast zetten en gaan). Bij mijn 123 moest je de zwarte draad los hebben om statisch te timen en het contact aan hebben. Goed opletten dat de bougiekabels naar de juiste cilinder gaan.
Statisch afstellen is ivm met het lampje op de 123 erg goed te doen en lijkt mij een stuk eenvoudiger dan met de "oude" verdeler.
Ik ben autotechnisch niet onderlegd genoeg om het citaat te begrijpen maar ik ben al blij dat het Nederlands is! Ik denk dat de 123 ook de beste optie is nu. Ik heb met een loupje nu wel de curve kunnen instellen. Weer een stapje op weg!
Ik heb nogal wat vragen die voor de een misschien doodsimpel zijn maar voor mij nog een raadsel:
- Wat is statisch stellen en waar zit de poelie?
- Hoe krijg ik het tandwiel van mijn oude verdeler af? Mag ik de pen er met een drevel met geweld uit proberen te meppen of is er een intelligentere manier ...
- Waar lees ik die 10 graden af? Waar meet ik?
Wat zal ik blij zijn als het groene licht gaat branden! De volgorde van de bougiekabels heb ik opgeschreven; ik neem aan dat deze overeenkomt met de posities op de oude verdeelkap.
@ Rob: bedankt voor je genereuze aanbod maar ik moet eerst maar eens zien te rijden voordat ik maar kan dromen van Boornbergum. En tja, die 123 heb ik al in huis.
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]