25 July 2011, 10:02
hoe meer vocht in de lucht, des te groter een overgangsweerstand kan worden. Met name bekabeling moet zich dan bewijzen, dus de 4 bougiekabels en bobinekabel (wanneer zijn die voor het laatst vervangen..? . Die hoeven niet pers'e slecht te zijn, maar de contactvlakken kunnen simpelweg verslapt zijn, dan heb je het over de klemverbindingen welke zich aan de uiteinden bevinden. Een goede kabel lat zoch best wel lastig van de bougie of verdeelkap verwijderen, zeker als ie er al een behoorlijke tijd op zit, echter ken ik exemplaren die er al bina van af vallen als je er naar kijkt. In zo'n geval heeft vocht vrij spel. Goedkoopste is eerst dat te controleren. Daarnaast kijk je naar de bougies, daar waar de kabel er op gedrukt wordt heeft een boeugie een "bolletje" welke er op geschroefd zit, deze zitten vaak los, is ook weer een weerstand. In dat geval zit de kabel goed maar het raakvlak zelf niet, resultaat is het zelfde. Indein de bolletjes los zitten kun je die met een tangetje vastdraaien, maar let op !!!! best doe je dat met de bougie uit de motor geschroefd, als het porcelein breekt heb je een probleem. Je kunt ook meteen de staat van de bougie zien..
als de motot loopt kun je de bougiekables testen door met een plantenspuit daar in de buurt te nevelen, als het al wat donker is of je staat in de garage met het licht uit, dan zul je in die "mist" vonken zien wegschieten mocht er ergens een "lek" zijn. Hangt er vanaf waar dat gebeurd, zo kun je bv bepalen of het betreffende onderdeel vervangen moet worden.
Dan is er nog de verdeelkap, als het een auto met een puntjes ontsteking is heb je nog wat meer zaken die juist daar in goede staat moeten zijn, er kan waterdamp in de verdeelkap zitten, dan wordt het voor de vonk lastig de juiste route aan te houden. De contactvlakjes daar binnen behoren in redelijke staat te zijn, niet al te veel ge-oxideert, het pennetje bovenin het kapje nog lang genoeg, rotortje in goede staat, oxidatie etc. Bij oxidatie liever niet gaan schuren, dan beter vervangen, schuren is ook benodigd materiaal weghalen.
Je schrijft dat je er bij een warme motor nauwelijks last van hebt, dan komt het dus wel voor... dan zitten hier de boosdoeners. Als al deze onderdelen een kelin beetje slijtage vertionen is dat bij elkaar opgeteld ook genoeg, laat je dus niet foppen door iets dat er redelijk uitziet..!
Als je zaken vervangt, dan wel met name fatsoenlijke kabels monteren, en die hoeven geen vermogen te kosten (maar wel goed een vermogen kunnen afleveren bij de bougie...) Als eea er al erg lang op zit is het sowiezo geen overbodige luxe, een motor draait ook effiecienter..
Mocht er in het ontstekingsdeel geen directe oplossing gevonden worden, dan kijken naar het brandstofdeel..
niets fijner dan een motor die na 1 "schop" loopt, ongeacht de leeftijd..
als de motot loopt kun je de bougiekables testen door met een plantenspuit daar in de buurt te nevelen, als het al wat donker is of je staat in de garage met het licht uit, dan zul je in die "mist" vonken zien wegschieten mocht er ergens een "lek" zijn. Hangt er vanaf waar dat gebeurd, zo kun je bv bepalen of het betreffende onderdeel vervangen moet worden.
Dan is er nog de verdeelkap, als het een auto met een puntjes ontsteking is heb je nog wat meer zaken die juist daar in goede staat moeten zijn, er kan waterdamp in de verdeelkap zitten, dan wordt het voor de vonk lastig de juiste route aan te houden. De contactvlakjes daar binnen behoren in redelijke staat te zijn, niet al te veel ge-oxideert, het pennetje bovenin het kapje nog lang genoeg, rotortje in goede staat, oxidatie etc. Bij oxidatie liever niet gaan schuren, dan beter vervangen, schuren is ook benodigd materiaal weghalen.
Je schrijft dat je er bij een warme motor nauwelijks last van hebt, dan komt het dus wel voor... dan zitten hier de boosdoeners. Als al deze onderdelen een kelin beetje slijtage vertionen is dat bij elkaar opgeteld ook genoeg, laat je dus niet foppen door iets dat er redelijk uitziet..!
Als je zaken vervangt, dan wel met name fatsoenlijke kabels monteren, en die hoeven geen vermogen te kosten (maar wel goed een vermogen kunnen afleveren bij de bougie...) Als eea er al erg lang op zit is het sowiezo geen overbodige luxe, een motor draait ook effiecienter..
Mocht er in het ontstekingsdeel geen directe oplossing gevonden worden, dan kijken naar het brandstofdeel..
niets fijner dan een motor die na 1 "schop" loopt, ongeacht de leeftijd..