28 November 2012, 22:55
Ik vind de opties die in de enquete vermeld staan eigenlijk allemaal maar matige oplossingen: de dagenkaart zal administratief te duur en omslachtig worden, en de leeftijdsgrens omhoog schroeven lost het probleem van dagelijks gebruik niet op. Alle Benz-dieselaars pakken dan gewoon een Mercedes-diesel van 35 jaar oud (waarvan er al een flink aantal dagelijks gebruikt wordt, wel wat minder dan de 83-86'er 190's) en schorsen de jongere diesel tot deze 35 jaar oud is geworden. In mijn ogen valt dagelijks gebruik alleen te ontmoedigen door een brandstoftoeslag in te voeren.
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat de overheid in de verkeerde vijver zit te vissen: juist bij het leasevolk valt veel te halen. Auto's met 0% en 14% bijtelling die in de praktijk veel vervuilender blijken te zijn, en zelfs 0% bijtelling-auto's die electrisch kunnen rijden maar dat gewoon niet doen (zoals de Ampera, Volt en Prius plug-in hybrid die gewoon met tankpas nog steeds op benzine rijden). Als de overheid dat eens aanpakt valt er echt vÃÃl meer geld binnen te halen dan de beoogde 153 miljoen bij oldtimers.
Daarnaast zou het ook krom zijn als oldtimers niet meer belastingvrij zijn, en auto's zoals een Ampera of Prius wel belastingvrij blijven. Of de uitzonderingen houden, of allemaal wegenbelasting vind ik.
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat de overheid in de verkeerde vijver zit te vissen: juist bij het leasevolk valt veel te halen. Auto's met 0% en 14% bijtelling die in de praktijk veel vervuilender blijken te zijn, en zelfs 0% bijtelling-auto's die electrisch kunnen rijden maar dat gewoon niet doen (zoals de Ampera, Volt en Prius plug-in hybrid die gewoon met tankpas nog steeds op benzine rijden). Als de overheid dat eens aanpakt valt er echt vÃÃl meer geld binnen te halen dan de beoogde 153 miljoen bij oldtimers.
Daarnaast zou het ook krom zijn als oldtimers niet meer belastingvrij zijn, en auto's zoals een Ampera of Prius wel belastingvrij blijven. Of de uitzonderingen houden, of allemaal wegenbelasting vind ik.