23 January 2013, 12:01
Mijn suggestie zou zijn: MRB-vrijstelling zoals nu, dus 25-30 jaar (schuift jaarlijks op; 30 lijkt de standaard in EU), en dan alleen voor benzine deel. De brandstof toeslagen dus wel heffen.
Dan zijn een hoop goedkope dagelijkse rijders minder interssant (waaronder de diesels en ongeregelde LPGrijders), maar voor de hobby minder belastend.
Uitgezonderd de diesel-hobbyisten, dat is misschien wat minder eerlijk, anderzijds, de oude diesels worden steeds genoemd als reden, en de brandstof is ook goedkoper.
Break-even point is dan wel weer te berekenen, voor diesel en LPG rijders.
Ik zou dan ook weer eens moeten gaan rekenen, wrs gaat de LPG er dan weer uit...
Gevoelsmatig een regel met beste milieu-effect/kosten-voor-liefhebber verhouding. En daarbij lage kosten bij invoer: het is immers al de huidige regeling, zij het dat pre-1986 wagens ook weer brandstoftoeslagdeel MRB moeten gaan betalen (ikzelf incluis).
Ach, zaten we allemaal maar in de politiek en beleidswereld, wat zou de wereld dan mooi zijn...
Dan zijn een hoop goedkope dagelijkse rijders minder interssant (waaronder de diesels en ongeregelde LPGrijders), maar voor de hobby minder belastend.
Uitgezonderd de diesel-hobbyisten, dat is misschien wat minder eerlijk, anderzijds, de oude diesels worden steeds genoemd als reden, en de brandstof is ook goedkoper.
Break-even point is dan wel weer te berekenen, voor diesel en LPG rijders.
Ik zou dan ook weer eens moeten gaan rekenen, wrs gaat de LPG er dan weer uit...
Gevoelsmatig een regel met beste milieu-effect/kosten-voor-liefhebber verhouding. En daarbij lage kosten bij invoer: het is immers al de huidige regeling, zij het dat pre-1986 wagens ook weer brandstoftoeslagdeel MRB moeten gaan betalen (ikzelf incluis).
Ach, zaten we allemaal maar in de politiek en beleidswereld, wat zou de wereld dan mooi zijn...

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005