23 January 2013, 12:45
Het is maar de vraag in hoeverre het ontmoedigen van alle oude diesels (1) milieutechnisch wenselijk en (2) eerlijk is.
(1) Oude diesels stoten vooral grote roetdeeltjes uit. Die grote roetdeeltjes adem je niet zo snel in omdat ze vrij snel neerslaan en als je ze toch inademt kan je lichaam ze redelijk makkelijk afvoeren doordat ze groot genoeg zijn. Ok, het ziet er vies uit maar je lichaam heeft er niet zoveel problemen mee.
Nieuwere diesels stoten vooral fijnstof uit, typisch kleiner dan 10 micrometer. Roetfilters verwijderen de grootste fractie hiervan, de kleinere deeltjes, tot ongeveer 2 micrometer worden wel uitgestoten. Deze deeltjes adem je veel makkelijker in omdat ze zo klein zijn en je lichaam kan ze slecht afvoeren omdat ze zo klein zijn. Vergelijk het met asbest, een plaat is geen probleem maar als je gaat zagen of boren onstaan heel fijne vezels die je wel in kan ademen en door je lichaam niet afgevoerd worden en tumoren kunnen veroorzaken. De fijnste fijnstoffractie is heel lastig te meten met de huidige technieken.
(2) Je kunt mij niet wijsmaken dat veel mensen hierin graag 20.000 km per jaar rijden...
(1) Oude diesels stoten vooral grote roetdeeltjes uit. Die grote roetdeeltjes adem je niet zo snel in omdat ze vrij snel neerslaan en als je ze toch inademt kan je lichaam ze redelijk makkelijk afvoeren doordat ze groot genoeg zijn. Ok, het ziet er vies uit maar je lichaam heeft er niet zoveel problemen mee.
Nieuwere diesels stoten vooral fijnstof uit, typisch kleiner dan 10 micrometer. Roetfilters verwijderen de grootste fractie hiervan, de kleinere deeltjes, tot ongeveer 2 micrometer worden wel uitgestoten. Deze deeltjes adem je veel makkelijker in omdat ze zo klein zijn en je lichaam kan ze slecht afvoeren omdat ze zo klein zijn. Vergelijk het met asbest, een plaat is geen probleem maar als je gaat zagen of boren onstaan heel fijne vezels die je wel in kan ademen en door je lichaam niet afgevoerd worden en tumoren kunnen veroorzaken. De fijnste fijnstoffractie is heel lastig te meten met de huidige technieken.
(2) Je kunt mij niet wijsmaken dat veel mensen hierin graag 20.000 km per jaar rijden...
![[Afbeelding: mb_180Db_Tirso_Padilla7_small.jpg]](http://www.mbzponton.org/pax058/people/padilla/mb_180Db_Tirso_Padilla7_small.jpg)
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km