29 January 2011, 09:44
Nou, een schakeling is het niet te noemen...neem het volgende even met een korrel zout maar dit is wat ik denk ervan te weten:
De spreg werkt nu met een bi-metaal die kontakt tussen 12v en temp/fuel meter regelt zoals een oude spreg voor de accu.
Dit bimetaal wordt vervangen door een zenerdiode die dezelfde functie heeft maar stabieler is..
Ik heb nog even gekeken maar behalve de diodes niets gevonden, geen schakeling en geen opengewerkt kastje.
Als je met je opengewekte kastje en dit verhaal naar je Ewinkel gaat weten die vast de rest....
Tenslotte nog dit:
Ik heb altijd onder +5C met een karton in plastic tas voor de radiator gereden die de boel nagenoeg volledig af sluit. Hooguit preventief bij meer dan 100km ritten het karton 10cm naar boven getrokken. Ik heb geen tempprobleem gehad of zelfs maar licht koelvloeistof verlies.
Heb je niet iemand in het dorp met een tempmeter op afstand ? Dan kan je de boel draaiend controleren.
Behalve het lager zitten er eigenlijk geen slijtage delen in de waterpomp en dus moet ie werken....
Kachel wordt warm met 2-4km bij 0C en afhankelijk van rijstijl gaat tussen 5 en 10km de thermos de eerste keer open. Je hebt dan wel ervoor wat drukopbouw dus voorzichtig expansievat openen, sissen mag maar alsje het met rust doet mogen er geen kookbellen ontstaan. Bij te snel gebeurt dit wel omdat de druk afneemt...
Bij een warm blok waarmee gereden is (ontlucht) en open expansievat mag er uit de vleoistof geen lucht ontsnappen...
De spreg werkt nu met een bi-metaal die kontakt tussen 12v en temp/fuel meter regelt zoals een oude spreg voor de accu.
Dit bimetaal wordt vervangen door een zenerdiode die dezelfde functie heeft maar stabieler is..
Ik heb nog even gekeken maar behalve de diodes niets gevonden, geen schakeling en geen opengewerkt kastje.
Als je met je opengewekte kastje en dit verhaal naar je Ewinkel gaat weten die vast de rest....
Tenslotte nog dit:
Ik heb altijd onder +5C met een karton in plastic tas voor de radiator gereden die de boel nagenoeg volledig af sluit. Hooguit preventief bij meer dan 100km ritten het karton 10cm naar boven getrokken. Ik heb geen tempprobleem gehad of zelfs maar licht koelvloeistof verlies.
Heb je niet iemand in het dorp met een tempmeter op afstand ? Dan kan je de boel draaiend controleren.
Behalve het lager zitten er eigenlijk geen slijtage delen in de waterpomp en dus moet ie werken....
Kachel wordt warm met 2-4km bij 0C en afhankelijk van rijstijl gaat tussen 5 en 10km de thermos de eerste keer open. Je hebt dan wel ervoor wat drukopbouw dus voorzichtig expansievat openen, sissen mag maar alsje het met rust doet mogen er geen kookbellen ontstaan. Bij te snel gebeurt dit wel omdat de druk afneemt...
Bij een warm blok waarmee gereden is (ontlucht) en open expansievat mag er uit de vleoistof geen lucht ontsnappen...
[img][/img]