11 January 2011, 04:32
Kogelman schreef:Ik heb geen idee of het ultrasoon gereingd is destijds, zal het eens navragen. Maar zou eventueel (rest)vocht in de cis niet verdampt zijn na al die maanden in de hitte onder de motorkap?
De komende dagen zal ik de proef op de som nemen of het inderdaad (alleen) de cis was.
Condens kan met winterse temperaturen overal optreden en kan verbazingwekkend hardnekkig zijn. Ik heb overigens ook van andere merken auto's wel eens dingen gelezen over vastgeslagen gaskleppen en dergelijke. In sommige gevallen sluiten dergelijke kleppen met een hele kleine marge. Als er zich dan een klein laagje vuil afzet, dan sluit de klep prima als het motorblok op temperatuur is. Als je de motor afzet, en alles koelt af en krimpt, dan kan zo'n klep muurvast komen te zitten. Dit is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe kouder hoe meer de boel krimpt en dus hoe meer problemen je kan hebben. Ik zie dat je reis naar Tsjechie verder zonder incidenten is verlopen, dus dat is goed om te horen.