9 January 2011, 00:36
Vanochtend uit Tsjechie weggereden met de 245, ben net terug na ruim 11 uur (vrijwel non-stop) rijden dwars door Duitsland na een weekje wintersport. De Polar heeft zich kranig gedragen, alle weertypes meegemaakt; vertrokken in het donker in de sneeuw, onderweg in Duitsland hevige ijsregen (je zag bijna niets meer in het donker, 60 rijden op de snelweg), sneeuwbuien en later ook een zonnetje. Volgeladen met 5 personen+ bagage (geen dakkoffer) o.a. houten slee, garagekrik om snel sneeuwkettingen eromheen te kunnen leggen (niet nodig gehad) en voor een eventuele lekke band (was ook niet aan de orde). Afhankelijk van de weersomstandigheden constant 140 km/u op de teller (tussen de 3500-4000 rpm op de toerenteller), totdat de tank weer leeg was. 's ochtends vroeg vertrokken in het donker en het laatste stuk op dezelfde dag weer in het donker aankomen. Het venijn zat hem ook nu weer in de staart; Het laatste stukje van zo'n 60 km vanuit Oostenrijk door het Boheemse woud op smalle, gladde, onverlichte en slechtonderhouden b-weggetjes (gaten waar soms een voetbal in paste!). In een vliegende sneeuwbui op weg naar het appartement. Heuvels/bergjes van 5% tot 15% op en af, constant remmend op de motor (2e en 3e versnelling) in the middle of nowhere. Het is maar goed dat er veel gewicht op de achteras lag, de polar lag daardoor stevig op de weg en brak niet uit en lang leve de goede winterbanden, natuurlijk. Ik heb toen die laatste 60 km. veelal gemiddeld zo'n 40 km/u gereden. Na aankomst smaakte dat eerste Tjechische biertje dan ook erg lekker.
Onderweg geen enkel probleem gehad, ook de cis-klep werkte probleemloos. Mijn Volvo cd-wisselaar volgegooid en de verwarming lekker warm op de voeten. Om beurten reden mijn vriendin en ik zo'n 2 uur en wisselden daarna van plaats, terwijl onze beide kinderen+opa(schoonvader) gezellig op de achterbank dvd-tjes aan het kijken waren (je had geen kind aan ze, ook al zat opa niets te royaal op het midden van de achterbank. Ik heb hem niet horen klagen.). Die dvd-schermpjes (die we van de Sint hebben gekregen) hebben hun geld al dubbel en dwars opgeleverd.
Lekker geskied (overdag zonnig met blauwe lucht bij min 7 graden) en na 3 dagen (met nachttemperaturen die soms zakten tot minus 19 graden Celcius) de Volvo weer gestart voor een ritje door de omgeving. Starten en lopen, heerlijk.
Vandaag op de terugweg twee maal het verbruik gemeten (na telkens zo'n 500 km gereden te hebben tot de volgende tankbeurt): 1 op 12,5 en 1 op 11,8 (afwisselend secundaire weg in Tsjechie, bergop/af en autobahnbrennen in Dld). Dit terwijl ik in Nederland slechts gemiddeld 1 op 10/10,5 haal door de korte stukjes die ik rij. De heenreis was het buiten onder nul, vandaag op de terugweg was het zelfs even 13 graden boven nul in Duitsland!De Tjechische benzineprijzen zijn trouwens erg aangenaam: 32 Kronen per liter euro '95 (= ongeveer 1,25 euro), in Duitsland betaalde ik 1,51 euro aan de snelwegvoor super benzin)Olieverbruik na ruim 2500 km in deze week: niet zichtbaar (olie staat nog net zo boven aan de peilstok als voor vertrek). Temperatuurmeter bleef rocksteady op het midden staan, geen verbruik van koelvloeistof, de voltmeter gaf keurig de bijlaadtoestand van de dynamo aan eenmaal warm en op stoom had de dynamo het makkelijk ondanks alle extra verbruikers (navigatie, dvd-speler).
Kortom: mijn 245 heeft zijn vuurdoop met glans doorstaan en heeft zich winterhard bewezen. Als beloning ga ik hem morgen goed wassen door alle pekel eraf te spuiten en daarna in de was zetten, want dat heeft deze karakterbak wel verdiend. Ik heb van deze vakantie en de reis genoten. Nu eerst eens slapen.
Van de zomer staat Zuid-Europa op stapel.....
Onderweg geen enkel probleem gehad, ook de cis-klep werkte probleemloos. Mijn Volvo cd-wisselaar volgegooid en de verwarming lekker warm op de voeten. Om beurten reden mijn vriendin en ik zo'n 2 uur en wisselden daarna van plaats, terwijl onze beide kinderen+opa(schoonvader) gezellig op de achterbank dvd-tjes aan het kijken waren (je had geen kind aan ze, ook al zat opa niets te royaal op het midden van de achterbank. Ik heb hem niet horen klagen.). Die dvd-schermpjes (die we van de Sint hebben gekregen) hebben hun geld al dubbel en dwars opgeleverd.
Lekker geskied (overdag zonnig met blauwe lucht bij min 7 graden) en na 3 dagen (met nachttemperaturen die soms zakten tot minus 19 graden Celcius) de Volvo weer gestart voor een ritje door de omgeving. Starten en lopen, heerlijk.
Vandaag op de terugweg twee maal het verbruik gemeten (na telkens zo'n 500 km gereden te hebben tot de volgende tankbeurt): 1 op 12,5 en 1 op 11,8 (afwisselend secundaire weg in Tsjechie, bergop/af en autobahnbrennen in Dld). Dit terwijl ik in Nederland slechts gemiddeld 1 op 10/10,5 haal door de korte stukjes die ik rij. De heenreis was het buiten onder nul, vandaag op de terugweg was het zelfs even 13 graden boven nul in Duitsland!De Tjechische benzineprijzen zijn trouwens erg aangenaam: 32 Kronen per liter euro '95 (= ongeveer 1,25 euro), in Duitsland betaalde ik 1,51 euro aan de snelwegvoor super benzin)Olieverbruik na ruim 2500 km in deze week: niet zichtbaar (olie staat nog net zo boven aan de peilstok als voor vertrek). Temperatuurmeter bleef rocksteady op het midden staan, geen verbruik van koelvloeistof, de voltmeter gaf keurig de bijlaadtoestand van de dynamo aan eenmaal warm en op stoom had de dynamo het makkelijk ondanks alle extra verbruikers (navigatie, dvd-speler).
Kortom: mijn 245 heeft zijn vuurdoop met glans doorstaan en heeft zich winterhard bewezen. Als beloning ga ik hem morgen goed wassen door alle pekel eraf te spuiten en daarna in de was zetten, want dat heeft deze karakterbak wel verdiend. Ik heb van deze vakantie en de reis genoten. Nu eerst eens slapen.
Van de zomer staat Zuid-Europa op stapel.....
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2